Sydney, Kerst en oud & nieuw - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu Sydney, Kerst en oud & nieuw - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

Sydney, Kerst en oud & nieuw

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

02 Januari 2016 | Australië, Sydney

Inmiddels zit ik alweer 1,5 week in Sydney en werd het wel weer tijd voor een reisverslag. Dit verslag gaat over hoe ik kerst gevierd heb en oud & nieuw. Het is weer een lang verslag geworden en niet eens van de 2 weken in Sydney. De rest volgt de volgende keer. Veel leesplezier weer;) En iedereen een gezond, leuk, gezellig, mooi en liefdevol 2016!!

Woensdag 23 december
Vandaag ben ik om 7:00 aangekomen met de nachtbus van Melbourne naar Sydney. We werden op centraal station afgezet. De busreis zelf was echt geen aanrader, maar de goedkoopste route. Achter mij in de bus zat namelijk een wat vollere vrouw en elke keer als ze zich bewoog dan kreeg ik een schop of kick in mijn rug in mijn stoel. Niet echt een pretje, maarja....
Daarna ben ik al bepakt en bezakt naar de trein gelopen en vervolgens met de bus naar Collaroy gegaan. Dat is een dorpje ten noorden van Sydney. Dit was ook het hostel waar ik de eerste 5 nachten heb geslapen met de groepsreis. Het heet Sydney Beachhouse YHA. Hier kwam ik om 8:15 aan. Gelukkig was het hostel al open en kon ik al naar binnen. Ook kon ik al naar mijn kamer. Dit keer een 4 persoonskamer, maar wat een rommel zeg!! Er sliepen 2 meiden waarvan 1 Nederlands meisje en 1 Duits meisje. Na wat spullen uitgepakt te hebben, ben ik gaan ontbijten. Al gauw kwam ik wat mensen tegen van de groep. Erg gezellig!!
Daarna heb ik de bus gepakt en ben ik naar de Aldi geweest om de grote boodschappen te halen, zoals rijst, pasta, brood, eieren, drinken etc. Vervolgens nog even een frisse duik genomen in het zwembad en daarna al mijn kleding gewassen. Alleen wilde het niet erg drogen in mijn kamer. Dus ik ben naar het strand gegaan en heb het daar over een soort reling gehangen. Je moet een beetje creatief zijn;)
‘s Avonds lekker wraps gegeten met een aantal van de groep. Vervolgens naar de klif gelopen (zo’n 20 min lopen) om de zonsondergang te kunnen zien. Eenmaal daar zag je geen zonsondergang, maar een maan opkomst:P

Donderdag 24 december
Vandaag wat uitgeslapen tot 8:45, daarna ontbeten. Vervolgens een potje gepoold en geluncht met een gebakken eitje;) Daarna kwamen Jip en Jaike, 2 meiden van de groep. Met hen en nog wat anderen van de groep hebben we overlegd wat we zouden doen met Kerst, aangezien de winkels dicht zijn en we eten moesten kopen. Ilze, ook een meisje van de groep, kwam ook nog even langs. Zij zit in een ander hostel, maar zou hier wel Kerst komen vieren.
Vervolgens na onze ‘vergadering’ gingen we boodschappen halen met een aantal. We hadden flink wat boodschappen, zowel voor eerste kerstdag als voor tweede kerstdag. Als beloning voor het halen van de boodschappen hebben we een lekker Mars ijsje gekocht:) Heerlijk!!
‘s Avonds aten Ilze en ik wat gezonds (peultjes met rijst, mais en ei). Was best lekker. De rest at namelijk pizza, maar wij wilden even gezond eten.
Vervolgens op het dakterras met nog wat mensen van de groep gezeten. Uiteindelijk rond 23:30 gaan slapen.

Vrijdag 25 december (Kerst, voor jullie Eerste Kerstdag)
Vandaag gingen we om 10 uur een kerstontbijtje eten met Ilze, Jip, Jaike, Kim en ik. We hadden panetone gekocht en eitjes. Een lekker ontbijtje op!
Daarna nog wat gerelaxt in de zon. Vervolgens zijn we op het strand gaan liggen. Best raar om op Eerste Kerstdag op het strand te liggen, maar wel erg lekker!
‘s Avonds hebben we hier in Collaroy op het strand gebbqd. Vooraf hadden we stokbrood met aioli en andere smeersels. Op de bbq hadden we hamburgers, kipnuggets, worstjes en gehaktballetjes. Als nagerecht hadden we een fruitsalade. Erg lekker allemaal! Helaas begon het alleen op een gegeven moment wel te regenen, dus toen zijn we op een picknickplek gaan zitten onder een afdakje.
Rond 22:00 heb ik geskyped met pa, ma en Jos. Jos had namelijk een plannetje bedacht om te skypen en al skypend binnen te lopen bij pa en ma, als een verrassing. De verrassing was goed gelukt;) Na zo’n 45 min geskyped te hebben, ben ik met nog een grote groep naar het strand gegaan. Er was ook een jongen mee met een gitaar en hebben we liedjes gezongen. Best grappig! Ik ging best laat slapen (1:30).
Een leuke Kerstdag gehad dus! Wel heel anders dan jullie allemaal waarschijnlijk, maar ik heb dit ook een keertje meegemaakt;) Volgend jaar gewoon weer aan de gourmet:p

Zaterdag 26 december (Boxing day)
Vandaag was ik best vroeg wakker (7:30). Samen met Jip ben ik gaan ontbijten. Daarna heb ik al mijn spullen gepakt en ben ik ‘verhuisd’ naar een andere kamer. Ik ging naar de kamer van Jip. Dit is een 6 persoonskamer, maar een stuk netter, minder stank en niet zoveel rotzooi. En natuurlijk gezellig om met iemand bekends op de kamer te liggen. Zij blijft t/m 5 januari in het hostel en ik blijf t/m 6 januari in deze kamer. Daarna ga ik met Berry op een tweepersoonskamer.
Na het ontbijt hebben we even rustig aangedaan en vervolgens wilde we naar Sydney het centrum gaan. Met Kim, Jaike en Jip (allemaal meiden van de groep) ging ik met de bus naar Manly. Vanaf daar wilden we de ferry naar het centrum nemen. Alleen vaarden de ferry’s niet i.v.m. een zeilwedstrijd in de haven van Sydney. Dus we zijn toen uiteindelijk in Manly gebleven. Daar zijn we naar Sealife geweest, een soort aquarium. We hebben veel haaien, vissen en pinguïns gezien. Vervolgens hebben we nog even geshopt in Manly. Ze hebben hier namelijk de dag na Kerst, Boxing day. Dat houdt in dat veel winkels flinke kortingen hebben. Het begon ook erg hard te regenen, dus het was helemaal niet vervelend om te shoppen. Na het shoppen hebben we onszelf nog even getrakteerd op een lekker taartje en een ijsje. Wat dan wel weer raar was, was dat we voor het ijsje juist 10% extra moesten betalen i.v.m. Boxing Day.
‘s Avonds hebben we met een flinke groep spaghetti gegeten. Daarna heb ik nog even wat geschreven voor m’n blog en ben ik op tijd naar bed gegaan.

Zondag 27 december
Vandaag had ik mijn wekker om 7 uur gezet, zodat ik kon skypen met opa Bertus, oma Pieta en opa Jaap. Zij zaten bij pa en ma om Tweede Kerstdag te vieren. Als 3 musketiers op een rij zaten ze klaar voor de laptop. Echt super leuk!! Na zo’n half uur geskyped te hebben, ben ik gaan omkleden en ontbijten. Ik zat namelijk in mijn pyjama te skypen… hihi.
Aan het einde van de middag ben ik met Madelon, Jip en Jaike naar Manly gegaan. Vanaf daar hebben we de ferry gepakt naar het centrum (Circular Quay). Hier ontmoetten we Ilze en hebben we het Opera House van dichtbij gezien. Eigenlijk is het van dichtbij helemaal niet zo heel mooi, maar leuk om te zien. Ook hebben we de Harbour Bridge gezien, vele selfies en foto’s gemaakt;)
Daarna gingen we op zoek naar een Food Court (Dat is een hal met allemaal verschillende kraampjes. Denk hierbij aan Sushi, Subway, KFC etc.). We hadden er uiteindelijk 1 gevonden, maar die was dicht. We zijn toen maar op zoek gegaan naar een supermarkt (Coles). Hier hebben we broodjes gekocht en aioli. In het Hyde park hebben we lekker op het gras gezeten en onze broodjes opgegeten. Gelukkig brak het zonnetje ook door en hebben we nog even lekker gelegen op onze kleedjes. Vanaf de plek waar we zaten, hadden we een mooi uitzicht op de St. Mary’s Cathedral.
Daarna gingen wij naar de Sydney Tower Eye. Dat is de hoogste toren (306 m) van Sydney. Helaas waren alleen meer mensen op dit idee gekomen. Het was erg druk. We hebben zo’n 1,5 uur gewacht voordat we boven waren. We moesten namelijk nog door een scan en in een kleine lift. Eenmaal boven hadden we een mooi uitzicht over heel Sydney. Toen pas zag je hoe groot het eigenlijk is. Na vele foto’s en selfies gemaakt te hebben, gingen we weer naar beneden. Ook daarvoor stond een flinke rij. Eenmaal beneden gingen we weer terug lopen naar de ferry om naar Manly te gaan. In Manly zijn we nog even naar de Aldi geweest voor het eten voor ’s avonds.
Rond 19:45 waren we weer terug in het hostel en hebben we een heerlijke salade op. Na het eten heb ik nog gepoold met de meiden en later nog met 2 jongens (1 uit Brisbane en 1 uit Nieuw-Zeeland). Was erg gezellig! Na het poolen ging ik nog even met een aantal van de groep naar het strand. 1 meisje had namelijk verloren met een potje kaarten en moest een duik nemen in het zwembad bij het strand. Dat wilde ik natuurlijk wel even zien. Nadat iedereen zowat een duik had genomen (ik niet hoor:P, mij veel te koud), zijn we terug gegaan. Daarna lekker gaan slapen op mijn lekkere matras (Ma niet heus, het is zo’n dun dingetje. Als ik mij omdraai dan voel ik de laten bodem).

Maandag 28 december
Vandaag lekker uitgeslapen t/m 8:30. Daarna even met Berry geskyped. Vervolgens ontbeten, daarna wat gekletst en gerelaxt. Het regende namelijk buiten. Ook heb ik even gevraagd bij de receptie of ik misschien mijn matras mocht omwisselen. De vrouw achter de balie had echter een beter idee. Zij zei dat ze er nog een matras onder zouden doen. Nu heb ik dus een heerlijk dik matras. Daar kan ik zeker t/m de 6de op blijven liggen.
Een aantal meiden hebben hun was gedaan en na de lunch was het gelukkig droog en begon de zon te schijnen. Toen zijn we naar de klif gelopen, zo’n 20 min lopen vanaf het hostel. Vanaf daar had je een mooi uitzicht over Collaroy en de andere dorpjes. Op een gegeven moment waren we weer bij de grote weg uitgekomen en hebben we de bus gepakt om boodschappen te halen.
‘s Avonds hebben we een soort kip kerrie op met courgette, paprika, ui en kip. Was erg lekker en een soort van gezond;). Na het eten nog even wat getypt voor mijn blog en daarna met Madelon, Jaike en Jip nog even gezellig een wijntje gedronken. Rond 22:30 gaan slapen.

Dinsdag 29 december
Om 8:30 opgestaan en ontbeten. Daarna ben ik met Jaike en Jip met de bus naar het centrum gegaan. Daar zijn we vervolgens naar The Royal Botanic Garden gelopen. Dat is een mooie botanische tuin met allemaal bomen en planten. Wij hebben heerlijk een tijdje in dit park gelegen met uitzicht op het Opera House. Rond half 3 hadden we toch wel honger en moesten naar de wc. We zijn toen door de botanische tuin gelopen op zoek naar een foodcourt. Helaas was de foodcourt dicht. Dus hebben we bij een supermarkt een broodje gekocht. Daarna zijn we weer met de bus teruggegaan naar het hostel. Vervolgens hebben we nog even op het strand gelegen, het was namelijk erg lekker weer.
‘s Avonds hebben we lekker taco’s op. Na het eten nog lekker gekletst met Madelon, Jip en Jaike. Ook nog lekker een wijntje op. Rond 23:30 ging ik slapen.

Woensdag 30 december
Om 8:45 gingen we op en hebben we ontbeten. Daarna ben ik met Jaike en Jip naar de Aldi geweest om boodschappen te halen voor morgen. We hadden een boodschappentas vol met nootjes, chips, toastjes, dipjes etc. Dus we komen morgen niet om van de honger;)
‘s Middags lekker een gebakken eitje gemaakt en daarna met Jip en Madelon naar het strand geweest. Het was super lekker weer! We gingen niet zwemmen bij de vlaggen (daar is het het veiligst, maar was het erg druk). Dus wij gingen ergens anders de zee in. Al gauw werd ik meegenomen met de stroming en het duurde even, voordat dat ik weer op het strand was. Gelukkig lukte het, maar ik heb gelijk ervaren dat dit niet zo slim was. Uiteraard was ik ook weer wat verbrand. Dus nog beter smeren met mijn factor 50+
‘s Avonds heb ik een pastasalade op met broodjes. Om 21 uur heb ik geskyped met Anouchka, Amanda, Rianne, Rosanne en Evelien (de meiden). Echt super leuk om ze allemaal te zien en te spreken;). Daarna nog even met mama geskyped. Op dat moment kwam mijn schoonmoeder en zwager nog even langs. Leuk om hen ook even te zien en te spreken. Al werd de verbinding wel wat slechter. Rond 23 uur ben ik gaan slapen.

Donderdag 31 december
Om 8:15 wakker geworden en lekker ontbeten. Daarna lekker rustig aangedaan en samen met Jip aan de overkant van de weg bij Scoopy Tee wat wezen eten/drinken. Ik had een lekkere grote muffin met blueberry’s en witte chocolade. Om half 12 gingen we weg bij het hostel om onze bus te pakken naar onze plek voor oud en nieuw. We hadden kaartjes gekocht voor Bradley Head The Mast Precinct. Dat is een soort schiereiland vlakbij de Tarongo Zoo (dierentuin). Helaas had de bus vertraging en daardoor miste we onze volgende bus. We waren echter wel ruim op tijd, want op de website stond dat het 13 uur open ging en op het kaartje 15 uur. We hadden het zekere voor het onzekere genomen en waren daar al rond 13 uur. We hebben toen nog 2 uur zitten wachten voordat we naar binnen mochte, want het ging pas 15 uur open. Om 15 uur gingen de deuren open en werd je tas gecontroleerd op glas en alcohol. Daarna zijn we met zijn allen (Ilze, Jaike, Jip, Sanne, Hendrik en Erik) naar onze plek gelopen. We hadden een mooi plekje uitgezocht. We hadden een mooi uitzicht op de brug en op het Opera House. Ondertussen werden we goed vermaakt met live muziek. Ook kon je er eten kopen en heel belangrijk voor mij.. Er waren wc’s:P. Het was echter wel erg warm (zo’n 28 graden) en we zaten in de volle zon, maar ach.. je moet er wat voor over hebben he. Om 18 uur gingen er 2 vliegtuigen kunstjes laten zien bij de Harbour Bridge. Ook had ik mijzelf nog even lekker getrakteerd op een lekker ijsje;)
Ondertussen hadden we ook vriendjes gemaakt met de beveiliging. Zo mochten Jaike en ik even een reling op om foto’s te maken. Terwijl als andere mensen dit deden, dan werden ze weggestuurd. Hihi, altijd handig om vriendjes te worden met de beveiliging.
Om 21 uur hadden we het kindervuurwerk. Dit vuurwerk duurde 9 min en het was super mooi! Dit beloofde veel goeds voor het ‘echte’ vuurwerk. Rond 23 uur had ik alvast even Berry, Joshua, pa, ma, opa Bertus en oma Pieta en opa Jaap gebeld om ze alvast een gelukkig nieuwjaar te wensen. Om 24 uur zou ik er niet door heen komen.
Iets voor 24 uur werd er op grote schermen bij The Harbour Bridge afgeteld. Zo deden wij dat ook. Om klokslag 24 uur begon de 12 minuten durende vuurwerkshow. Wat was dit gaaf en indrukkend zeg! Dit is zeker iets wat ik niet snel meer vergeet. Wat echt heel apart was, was dat iedereen helemaal stil was en allemaal aan het kijken was/aan het filmen was. Na de vuurwerkshow ging iedereen gelijk weer weg. Echt heel bijzonder. Wij bleven nog even zitten en probeerde nog wat mensen te bellen. Ik heb Berry nog even te pakken kunnen krijgen. Vervolgens gingen wij ook weer terug richting de bus. Er stond echter een super lange rij. Gelukkig waren er wel veel bussen die op en aan reden. Voor ons in de rij stonden 2 Nederlandse jongens en 2 Taiwanese (een jongen en meisje). Daarmee raakten we aan de praat. Het grappige was dat de Nederlandse jongens de Taiwanese Nederlands hadden geleerd. Zo konden ze tellen t/m 10 en wat woorden zeggen. Het was echt grappig, want sommige klanken kunnen zij niet. Eenmaal in de bus, was het proppen geblazen, want er moesten veel mensen in. Halverwege de rit moesten wij overstappen op de volgende bus. Veel bussen reden langs, maar waren overvol. Uiteindelijk was er een bus die niet zo vol zat. Daar konden we mee mee.
Rond 3 uur waren we in het hostel. Snel omgekleed en naar bed gegaan. We waren aardig moe..

Vrijdag 1 januari
Om 9:45 werd ik wakker. Om 10 uur, was het namelijk bij jullie 24 uur en dus het nieuwe jaar. Ik heb nog even met Berry gefacetimed. Ook veel appjes binnen gekregen. Erg leuk!
Helaas een kort nachtje gehad en niet heel lekker geslapen. We hadden namelijk nieuwe roommates en die hadden hun wekkers vroeg gezet en lieten het maar afgaan. Niet echt heel fijn. Na 5 minuten hebben wij hun wekkers maar uitgedaan. Rond 11 uur lekker ontbeten en om 12 uur gingen we op weg naar Bondi Beach (het bekendste strand van Sydney). Hier werd namelijk een nieuwjaarsduik gehouden met zo’n 300 Nederlanders. Van te voren in Nederland had ik voor dit evenement een kaartje gekocht. Ik kreeg een oranje Unox muts bij aankomst. Om 3 uur gingen we met zijn allen het water in. Veel mensen (toeristen, maar ook Australiërs) keken hun ogen uit wat wij gekke Nederlanders aan het doen waren. Het was super leuk! Het was mijn eerste nieuwjaarsduik en ik denk ook de laatste;) In Nederland is het mij te koud.
Na de nieuwjaarsduik hebben we nog even op het strand gelegen en vervolgens naar boven gelopen. Daar kreeg ik namelijk 2 pannenkoeken met heerlijke poedersuiker en een kaassoufle, kroket of frikandel. Ik had een kaassoufle gekozen. Deze waren zelf gemaakt en heerlijk! Om 6 uur was er nog een feestje in de Scubar in het centrum, maar ik en nog wat anderen waren zo moe dat we naar de bus zijn gelopen. Daar hebben we lang gewacht. Het was namelijk super druk en de bussen zaten overvol. Uiteindelijk na zo’n 40 min wachten hadden we een plekje in de bus kunnen bemachtigen. Op naar de Aldi in Dee Why. Helaas was deze dicht, dus gingen we naar de Coles (ook een supermarkt). Hier hebben we broodjes gehaald, wat groente en fruit. Rond half 8 waren we in het hostel. Daar hebben we tomatensoep met broodjes gegeten en komkommer. Ook lekker mango en een banaan op. Best een prima maaltijd. Vervolgens nog wat gerommeld op de kamer en op tijd (22:30) naar bed gegaan.

Mijn volgende blog zou gaan over de laatste dagen in Sydney en de 3 dagen die ik met Berry heb in Sydney. Hij vliegt aankomende maandag en komt woensdag hier aan!!

  • 02 Januari 2016 - 15:22

    Karla Borsje:

    Hai,

    De allerbeste wensen voor 2016! Wat is het leuk te lezen dat je het zo fijn hebt en wat lijkt het me heerlijk, liggen op een strand met de Kerst!
    Maandag begint hier het "normale" leven weer, maar, na dagen van eten, zitten, hangen, etc,
    niet verkeerd hoor.
    Ik ga de kinderen de groeten van je doen. Heel veel plezier, zon, avontuur, etc. en het allerbeste!

    Groet Karla

  • 03 Januari 2016 - 17:52

    Pieta V.Heezik:

    Hoi Marscha.
    .Op mijn gemak alle verslagen gelezen.
    Het lijkt me heel leuk om met meerderen dit te beleven
    We wensen ook jouw een heel gelukkig 2016. Wat spannend dat Berry Woensdag komt.
    Liefs opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marscha en Berry

Actief sinds 19 Okt. 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 7594

Voorgaande reizen:

08 December 2015 - 19 Maart 2016

Down under en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: