Weekje Melbourne en omgeving - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu Weekje Melbourne en omgeving - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

Weekje Melbourne en omgeving

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

22 December 2015 | Australië, Melbourne

Jeetje, wat gaat een week toch weer snel! Hieronder lezen jullie al mijn ervaringen en belevenissen in en rondom Melbourne.

Di 15 dec
Vandaag ging ik alleen verder. Toch best een beetje spannend. Ik moest nu zelf alles uitzoeken. Ik vloog van Sydney naar Melbourne. Mijn vlucht vertrok om 11 uur vanaf de luchthaven van Sydney. Aangezien ik er met de bus en trein ongeveer een uurtje over zou doen, was ik het toch vroeg weggegaan. Ik vertrok om 7:15 uit het hostel. Helemaal bepakt en bezakt ging ik weer op pad. In de bus had ik helaas geen zit plek, dus dat werd staan. Gelukkig was er een aardige Australische vrouw die mij hielp. Een heel gesprek heb ik met haar gehad. Ze heette Illy. Ook heeft zij mij de weg gewezen naar de trein. Echt super fijn en heel aardig. Ze hielp mij zelfs met wat spullen sjouwen.
Toen ging ik op weg naar de trein. Deze zou in een paar stops bij Domestic terminal (binnenlandse vluchten) aankomen. In de trein zat een ouder Australisch echtpaar. Ook daar raakte ik mee aan de praat en dat allemaal in mijn ‘beste’ Engels. Wie weet gaat het nog wat worden met mijn Engels:p.
Op de luchthaven was ik veel te vroeg. Maarja.. beter de vroeg dan te laat. Ik zag mijzelf namelijk nog niet rennen met mijn backpack op m’n rug… Eenmaal door de douane werd ik nog een keer gescand op bommen en gevaarlijke stoffen etc. De vrouw ging met een soort stok over mijn kleding, tas, kussen etc. Dit stopte ze in een computer en dan kreeg ze resultaat te zien. Gelukkig kwam hier niks uit. Nadat ik door alle scans etc. was geweest, ben ik maar mijn ontbijt gaan halen (1 croissantje, 1 chocolade broodje en een cola). Natuurlijk veel te duur, maar ik was het gister vergeten te halen. Vervolgens ben ik naar de gate gelopen en daar heb ik heerlijk mijn ontbijt gegeten. Ik had namelijk nog 1,5 uur te gaan voordat ik vloog.
Iets voor 11 uur mochten we aan boord. Ik vloog met Virgin. Een soort Transavia van Australië. In het vliegtuig zat ik naast het raam. Super! Naast mij zat Peter, een man van 62. Hij was met zijn studenten naar Sydney geweest. Hij vroeg gelijk waar ik vandaan kwam en hoe het kwam dat mijn gezicht zo rood was. Tijdens de 1,5 uur durende vlucht had ik een heel gesprek met hem. Hij heeft mij veel tips gegeven en zelfs een hele route uitgeschreven. Heel aardig!
Om 12:40 landde ik op Melbourne. Peter heeft mij de weg gewezen naar mijn bagage en naar de Skybus. Dit was de bus naar het centrum. Eerst reed de bus naar Southern Cross (een soort centraal station). Hier vandaan ging ik verder in een minibus. Ik hoefde alleen mijn hostel te vertellen en ik werd voor de deur afgezet. Helemaal super!
Mijn hostel in Melbourne waar ik 2 nachten verblijf, heet Nomads Melbourne. Het ligt vlakbij The Queen Victoria Market (een soort grote overdekte markt). Gelukkig kon ik gelijk inchecken. Op naar mijn kamer die op de 4de verdieping was. Ik slaap hier op een 6 persoons gemengde kamer. Er waren nog bedden over en ik koos voor een bed onderin. De afgelopen dagen had ik boven geslapen, zonder trap. Dus dat was een goede fitness.
Op de kamer slaap ik met een meisje uit Canada en een meisje uit Duitsland. Ook slaapt er nog een jongen uit Japan.
Na het inchecken ben ik mij gaan inlezen in wat ik allemaal wil zien. Ook ben ik boodschappen gaan halen voor mijn avondeten en ontbijt. Ik moet zeggen dat dit nog niet meevalt in je eentje. Je koopt gauw te veel of het is erg duur. Voor vanavond heb ik een caesar salade genomen.
Eenmaal terug op mijn kamer heb ik nog wat in mijn reisgidsen gelezen en daarna ben ik gaan eten. Hier ontmoette ik een ander Duits meisje.
Na het eten heb ik nog even wat geschreven voor mijn blog en ben ik gaan douchen en naar bed gegaan.

Woe 16 dec
Vandaag heb ik uitgeslapen tot 7:45. Heerlijk rustig aangedaan en ontbeten. Natuurlijk chocopasta:p. Vervolgens ben ik naar het centrum gelopen met Google maps. Lang leve het internet op mijn telefoon. Ik had namelijk al meerdere keren gevraagd in het hostel hoe ik er kon komen, maar telkens was het weer anders.
Eenmaal in het centrum ben ik eerst naar de toerist informatie gegaan. Hier heb ik gelijk een 2 daagse bustour naar de Great Ocean road geboekt. Het liefst had ik hem zelf gereden, maar ik had nog niemand in het hostel ontmoet met dezelfde plannen.
Daarna ben ik naar Hosier Lane gegaan. Dit is een straat met allemaal graffiti tekeningen. Erg mooi om te zien!
Vervolgens kwam ik de Vapiano tegen en heb ik daar een heerlijke pizza hawai op. Ik kon het niet laten. Hij was best duur, maar erg lekker. Daarna heb ik nog lekker geshopt. Even de H&M in en wat rondgekeken/gelopen. Rond 19:30 was ik weer terug in het hostel en heb ik tomatensoep met stokbrood op.
Na het eten nog wat gekletst met mijn nieuwe roommates (2 meiden uit Engeland, een Koreaanse jongen en een Japanse jongen).
Daarna lekker op tijd naar bed gegaan.

Do 17 dec
Vandaag ging ik er om 7:30 uit. Lekker ontbeten met de gratis pancakes met stroop en met mijn eigen chocopasta.
Daarna ben ik richting het centrum gelopen. Daar kwam ik een soort reisbureau, Happy Travel, tegen en daar heb ik een tour naar de Gramphians geboekt voor maandag 21 december. Vervolgens liet die man mij ook wat dingen van de oostkust zien. Hier ga ik samen met Berry heen.
Na hier zo’n uurtje gezeten te hebben, ben ik een heerlijke sushi rol (crispy chicken) gaan halen. Vervolgens heb ik de tram gepakt naar St Kilda. Het strand van Melbourne. Aangezien het vandaag erg warm was (zo’n 38 graden) heb ik eerst ergens in de schaduw mijn sushi rol opgegeten. Daarna ben ik een stukje over de boulevard gaan lopen, maar het was erg warm. Dus ik ben onder een palmboom gaan zitten en heb wat tourtjes op een rijtje gezeten en vergeleken. Ondertussen Berry bestookt met allemaal appjes, maar het was nacht bij jullie. Dus ik kreeg geen reactie, logisch;)
Vervolgens ben ik naar Luna Park gelopen. Dit is een pretpark, maar was gesloten. Daartegenover zat een Mc Donalds daar heb ik een lekkere Mc Flurry Oreo gekocht en in de airco opgegeten.
Daarna ben ik weer teruggelopen naar de tram en ben ik met de tram teruggaan richting het hostel. Maar eerst ben ik bij de Aldi nog boodschappen wezen halen.
Vanavond heb ik rijst met kip tandoori op. Best lekker! Tijdens het eten kwam ik 2 Nederlandse meisjes tegen. Zij waren hun reis aan het plannen en vroegen wat mijn plannen zijn. Zij vertelden dat ze morgen de Great Ocean Road gaan rijden. Ik had zo mee gemogen, maar helaas had ik al een bustour geboekt. Dus daar baalde ik wel een beetje van, maarja… niks aan te doen.
Na het eten heb ik nog wat geschreven voor mijn blog en daarna ben ik gaan douchen, wat met mijn roommates gekletst en naar bed gegaan.

Vr 18 dec
Vandaag ben ik om 7:30 opgestaan. Lekker ontbeten en daarna ben ik achter de iPad gekropen. Ik heb gefacetimed met Ber en een soort grove planning gemaakt voor de oostkust. Ondertussen Patrick nog even lastig gevallen of de planning zo goed was;) Thanks!! Aan dezelfde tafel zaten 2 Nederlandse meiden. Zij waren al naar de oostkust geweest, dus ik heb hen om wat tips gevraagd.
Vervolgens heb ik bij de Coles (supermarkt) 2 broodjes gekocht en opgegeten in de tram.
Met de tram ging ik op naar Skydeck. Dit is een hoog gebouw waar je op kunt. Ik kocht een kaartje met korting (toevallig had ik een boekje gepakt bij de toeristen info waar kortingsbonnen in zaten). Haha we blijven toch Nederlanders:p..
De lift bracht mij naar de 88 verdieping. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over Melbourne. Ook was het er lekker cool aangezien er airco was. Na veel selfies en foto’s gemaakt te hebben, ging ik weer terug naar beneden. Toen ben ik naar het Olypisch park gelopen, waar ook het station van de Australian open staat. In de afstand had ik mij een beetje vergist. Het leek zo’n klein stukje, maar met zo’n 38 graden viel het niet mee. Uiteindelijk kwam ik bij het station en heb ik een tour geboekt door het Australian open stadion. De tour begon om 14:30 en duurde tot zo’n 15:15. Was erg leuk om te zien. Ik ben in de kleedkamers geweest, in de skybox, in de wall of fame (hier hangen alle winnaars van de toernooien). Vanuit de skybox konden we helaas niet het veld zien. Deze waren ze aan het klaarmaken voor de Australian open in januari. Daarna ben ik weer teruggelopen naar Flinder Street (de centrale straat). Ik moest nog even langs bij Happy travel voor mijn voucher voor de Gramphians.
Vervolgens nog even naar de grote H&M geweest. Hier had ik van de week een leuke broek gezien. Deze samen met een hempje gekocht voor $14.95 (omgerekend nog net geen €10).
Daarna nog naar de Uggs store geweest, een soort Bijenkorf (Myer) en vervolgens op naar het hostel.
Hier heb ik lekker lasagne op. Aan tafel zat een Nederlandse jongen. Hier heb ik mee zitten kletsen en hij liet foto’s zien van zijn trip langs de oost kust. Erg leuk!
Vervolgens ben ik mijn backpack op nieuw gaan inpakken, want morgen slaap ik niet in het hostel. Dan ga ik op een 2 daagse bustour naar de Great Ocean Road. Ik mag hier alleen een kleine tas mee naar toe nemen. Dus alles in mijn backpack gepropt. Daarna gedoucht en nog wat geschreven voor mijn blog. Vervolgens wilde ik gaan slapen, maar toen ging het brand alarm af. Eerst dacht ik dat het niet serieus was, maar het bleef af gaan. Met de trap naar beneden gelopen. Daar stond ik dan in m'n pyjama buiten op straat met alleen m’n telefoon en m’n pas om de kamer in te komen. Er kwamen ook gelijk 3 brandweerwagens. Schrok toch wel even! Gelukkig was het loos alarm en mochten we weer naar binnen. Toen ben ik gaan slapen. Morgen moet ik er vroeg uit.


Za 19 dec
Vandaag ging ik er om 6:15 uit. Om 7:50 werd ik opgehaald en ik wilde lekker rustig aan doen met ontbijten, aankleden etc.
Vandaag ging ik op een 2 daagse bustour naar de Great Ocean Road. De Great Ocean Road loopt van Torquay t/m Warrnambol. De 2 daagse bustour heb ik gedaan met Ride Tours. De gids en chauffeur heette Paul. Paul noemde mijn tas een echte survivaltas:p Ik had van alles bij mij, maar niet te veel;) In de bus zaten in totaal 19 mensen uit verschillende landen, namelijk 1 Canadees, 2 Belgen, 2 Nederlanders, 2 Duitsers, 2 Zwitsers, 4 Indiërs, 4 Hongkongers, 2 Chinese en 2 Duitsers.
Na iedereen opgepikt te hebben, reden we van Melbourne naar Warrnambol. Dit was zo’n 3 uur rijden. Onderweg maakte we een koffie en thee stop. Het was al behoorlijk warm. Het zou namelijk 42 graden worden.
We stopten in Logan Beach. Daar hadden we een mooi uitzicht over het mooie strand. Na wat foto’s te gemaakt te hebben, ging ik snel weer terug in de bus. Daar was het een stuk kouder. Vervolgens gingen we op naar een supermarkt om een lunch te kopen. Ik had 2 broodjes gekocht en een fruitsalade. Ook een grote fles met water. In Port Fairy hebben we op het strand onze lunch gegeten. Helaas ging het opeens heel hard regenen. De temperatuur was daarna gelukkig iets beter. Vervolgens gingen we naar Tower Hill (een vulkanisch gebied). Hier heb ik de eerste wilde emu (soort kleine struisvogel) gezien.
Daarna reden we naar de London Bridge. Dit is een grote klif in de zee die lijkt op de London Bridge. Na de London Bridge reden we naar een plek om wilde kangoeroes te kunnen spotten. In een rij liepen we met zijn allen heel stil naar een soort open grasveld. In de verte zaten 2 wilde kangoeroes. Gelukkig heb ik een goede camera die goed kan inzoomen, dus mooie foto’s kunnen maken;)
Vervolgens reden we naar Port Campbell waar we zouden overnachten in het hostel van Port Campbell. Dit hostel zag er vrij nieuw uit en was erg schoon. We lagen hier met zijn 10e op 1 kamer. Dat was toch wel erg veel. Normaal lig ik op een 6 persoonskamer.
Na ingecheckt te zijn, hebben we een lekkere bbq gehad met vlees en salades. Daarna gingen we weer in de bus om de zonsondergang te kunnen zien bij de 12 Apostels (dit zijn grote kliffen in de zee en heel bekend). Het was erg mooi en ik heb mooie foto’s kunnen maken!! Nadat de zon was ondergegaan, kwamen er pinguïns terug van het vissen. Helaas kon ik dit op camera niet vastleggen, omdat het al donker was. Maar het was wel een grappig gezicht. Telkens kwam een groepje aan land en waggelden naar het gras.
Hierna gingen we terug naar het hostel en heb ik lekker gedoucht en ben ik gaan slapen. Althans geprobeerd… De Indianse man lag nogal te snurken en om 6 uur de volgende dag waren ze al wakker. Dus dat was een kort nachtje…

Zo 20 dec
Vandaag ging ik er om 6:30 uit. Van 7:00 t/m 7:45 kon ik ontbijten. Om 8 uur gingen we verder. Vandaag was het een stukje kouder. Eerst zijn we naar Lord Ard Gorge geweest. Dit was een mooi strand tussen de kliffen. Vervolgens naar Gipsons Steps. Hier had je veel trappen naar beneden en heb ik een stuk gelopen over het strand met de 2 Nederlandse meiden, de 2 Belgische meiden en het Canadese meisje.
Vervolgens gingen we weer naar de 12 Apostels om ze te zien bij daglicht. Bij de 12 Apostels kwamen we de 2 Nederlandse meiden tegen die bij mij in het hostel zaten en met wie ik mee had kunnen rijden. Heel toevallig! De andere 2 Nederlandse meiden van de bustour kende deze 2 meiden ook. Zo zie je maar hoe klein de wereld is..
Daarna gingen we naar Cape Otway naar een Rainforest. Hier had je veel grote mooie bomen en het leek een soort regenwoud. Paul vertelde ons onderweg veel over de bomen en dieren die hier leven. Gelukkig geen enge spinnen of slangen gezien.
In Apollo bay hebben we geluncht. Ik heb heerlijke nachos op. Eigenlijk niet echt een lunch, maar wel erg lekker.
Daarna reden we naar een plek waar we wilde koala’s konden zien. We hebben in totaal 3 koala’s gezien. 2 lagen te slapen en 1 was wakker en was aan het eten. Koala’s slapen zo’n 20 uur per dag. Echt super veel, dus we hadden geluk dat deze wakker was.
Vervolgens gingen we op naar Lorne. Hier hadden ze een leuk strandje en zijn we even gestopt. Daarna gingen we op naar Bells beach. Onderweg nog wat kangoeroes en een soort egel gezien (het heeft alleen een andere naam, weet alleen even niet meer welke).
Rond 19 uur was ik terug in het hostel (Nomads Melbourne). Ik had een nieuwe kamer met een Belgische jongen, Duits meisje, Nederlandse jongen en een Engels meisje. In het hostel heb ik pasta klaargemaakt en op gegeten. Aan de tafel ontmoette ik 2 Nederlandse jongens. Een daarvan was 3 jaar geleden al eens in Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Dus ik heb hem om wat tips gevraagd;).
Daarna lekker gedoucht en naar bed gegaan.

Ma 21 dec
Vandaag ging ik een dag tour doen naar de Gramphians. Om 6:10 ging ik op en om 7:20 was mijn pick up. Dit keer ging ik met Go West een tour doen. In totaal waren er 9 andere mensen in de bus. Weer veel verschillende nationaliteiten, namelijk een koppel uit India, 3 Portugezen vrouwen, 2 mensen uit Nieuw-Caladonie (dat is een eiland net voor de kust van Australië. Ze spreken er Frans, weer wat nieuws geleerd, had er nog nooit van gehoord), 2 Chinezen meiden en 1 meisje uit Sydney, maar geboren in India.
Eerst hadden we een lange bustour richting Halls gap. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt voor koffie en thee. Vervolgens gingen we op naar Silverband waterfall. Dit was een kleine waterval, aangezien het erg droog is geweest de afgelopen tijd.
In Halls gap kregen we een lunch (een lekker broodje, pakje drinken, fruit en iets van cake). Daarna gingen we naar de ‘Grand Canyon’. Hier gingen we een klim maken en hadden we een mooi uitzicht.
Ook zijn we naar de Mac Kenzie waterval geweest. Dat was een super mooie waterval. Je moest flink wat trappen aflopen en vervolgens weer beklimmen, maar het was het zeker waard. Daarna gingen we nog even een wc stop maken en toen heb ik de eerste grote spin gezien op de muur. Ielll…. Welkom in Australië dacht ik toen!!
Vervolgens nog naar Boroko lookout geweest. Hier had je een mooi uitzicht over de Gramphians (nationaal park).
Daarna gingen we weer terug naar Halls gap en daar was een veld met allemaal wilde kangoeroes. Dus flink wat selfies en foto’s gemaakt:p… Daarna gingen we terug richting Melbourne. Onderweg heb ik ook veel wilde kangoeroes gezien. In Arrarat stopten we en hebben we gegeten bij de Mc Donalds. Om 9 uur was ik weer in het hostel. In mijn kamer waren 2 nieuwe meiden gekomen. Een Nederlands meisje en een Oostenrijks meisje. Ik heb nog best een tijd met het Nederlandse meisje, Carijn, gepraat. Zij heeft een minor gevolgd in Nieuw-Zeeland en was hier nu 2 weken op vakantie. Daarna gedoucht en gaan slapen. Ik was best moe na al die excursie tours.

Di 22 dec
Vandaag heb ik lekker ‘uitgeslapen’ tot 8:30. Daarna ontbeten en uitgecheckt. Vervolgens naar Happy Travel gegaan om wat tourtjes te boeken voor de oostkust. Dat schijnt snel vol te zitten, dus vandaar dat ik het nu alvast geboekt heb. Daarna alvast gekeken waar ik vanavond moet zijn. Dan ga ik namelijk met een nachtbus terug naar Sydney. Dit was de goedkoopste optie ($65), maar kost alleen 12 uur de tijd om ernaartoe te rijden. Ik had ook voor vliegtickets gekeken, maar die zijn erg duur zo vlak voor kerst. Dus daarom toch maar met de nachtbus terug. De rest van de middag heb ik van alles en nog wat gerommeld op m’n Ipad. Om 19 uur vertrek ik vanaf Melbourne Southern Cross (soort Centraal station). Om 7 uur op woensdag 23 december ben ik dan in Sydney.

Mijn volgende blog zal gaan over de 2 weken die ik in Sydney ga doorbrengen. Hier vier ik Kerst en Oud & Nieuw. En tegen die tijd komt Berry ook deze kant op. Super leuk!!

  • 22 December 2015 - 12:10

    Danielle:

    Wat leuk om te lezen. Ik vind je superstoer!

  • 22 December 2015 - 15:12

    Marja Den Uijl:

    Hoi Marscha,

    Succes met je lange reis per bus naar Sydney.
    Hoe zal je daar het kerstfeest en oud en nieuw ervaren?? Hoor het graag

    knuff Marja

  • 29 December 2015 - 20:12

    Louwra:

    Hoi Marscha ik vind het heel leuk jouw verslagen te lezen en de foto's te bewonderen. prachtig daar. Geniet met volle teugen nu en straks met Berry. Goede jaarwisseling en wat een geweldige start van 2016. Alle liefs van Louwra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marscha en Berry

Actief sinds 19 Okt. 2015
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 7592

Voorgaande reizen:

08 December 2015 - 19 Maart 2016

Down under en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: