Eerste weekje Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu Eerste weekje Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

25 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Westport

Ons eerste weekje in Nieuw-Zeeland ziet er alweer op. Wat hebben we alweer mooie dingen gedaan en gezien. Hieronder lezen jullie onze avonturen;) Veel leesplezier!!

Donderdag 11 februari
Vandaag moesten we vroeg op. Om 8 uur ging namelijk onze Greyhound bus naar de Internationale airport. We vlogen vandaag namelijk van Sydney naar Auckland (Nieuw-Zeeland). Normaal moet je 20 minuten van te voren aanwezig zijn voor de Greyhound. Ons hostel, Central YHA, lag op 100 meter vanaf de opstapplaats. We waren daar zo’n 10 voor 8 en de buschauffeur keek ons heel boos aan. Op de luchthaven waren we ruim op tijd. We moesten dan ook even wachten, voordat we onze bagage konden inchecken. Onze vlucht was pas om 12:40. Om 9:40 ging de incheckbalie pas open. Daarna door de douane geweest. Uiteraard werd Marscha eruit gepikt en moest zij haar paspoort nog een keer laten zien. Gelukkig was het allemaal goed. Daarna door de screening van de bagage etc. Daarna hebben we alvast even gekeken vanaf welke gate we vlogen. Lekker even ergens gezeten en als lunch even wat bij de Mc Donalds gehaald.
In zo’n 3 uurtjes vlogen we naar Auckland. Berry heeft een film gekeken en Marscha heeft wat geslapen, die was erg moe.
Om 17:40 kwamen we in Auckland aan. Het tijdverschil met Sydney is 2 uur later. Vandaar dat het net lijkt of we er 5 uur overgevlogen hebben, maar dat kwam door het tijdverschil. Het tijdverschil met NL is 12 uur later dan bij jullie. We zitten nu dus echt aan de andere kant van de wereld.
Eenmaal uit het vliegtuig moesten we door de douane. Daarna moesten we lang wachten en werden we nog een keer helemaal gescreend. In het vliegtuig moest je ook een papiertje invullen met allerlei gegevens. Een man ging dat controleren en dan werd al je bagage door zo’n screeningsband gedaan. Als je dan iets bij je had wat je niet had opgegeven dan moest je een boete van $400 betalen.
Vanaf de luchthaven hebben we de skybus gepakt naar het centrum van Auckland. Dit was nog zo’n 30 minuten met de bus. Vanaf de bushalte was het nog zo’n 5 min lopen naar ons hostel, The attic backpackers. Dit was een prima, schoon hostel. We sliepen daar op een 4 persoonskamer. Op onze kamer lag een Iers meisje en een Amerikaanse jongen. De vrouw van het hostel liet alles zien en vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt. Het was inmiddels al half 9. We hadden beide geen zin om zelf te koken. Vandaar dat we na de supermarkt op zoek gingen naar iets om te eten. We hadden aan het begin een lekkere pizzeria gezien, maar waren eigenlijk op zoek naar iets anders. Dat anders vonden we wel, maar was erg duur. Dus gingen we weer terug naar de pizzeria. Alleen was deze net een paar minuten dicht. Het was namelijk iets over tienen. We zijn toen op zoek gegaan naar iets anders, maar dat was ook best duur. Marscha was er dus helemaal klaar mee, had pijn in haar buik en besloot om brood te eten. Berry heeft kebab gehaald. In het hostel hebben we dit op gegeten, daarna lekker gedoucht en gaan slapen (23:30).

Vrijdag 12 februari
Vandaag gingen we er om 9:30 uit. Lekker uitgeslapen dus... Lekker ontbeten en daarna wilden we eigenlijk met de gratis wandeling door Auckland mee. Deze begon om 10:30. Wij dachten dat dit was vanaf het hostel, maar het was vanaf de haven. Dit was zeker nog zo’n 10 a 15 min lopen. Dat gingen we nooit meer redden aangezien we hier om 10:25 achterkwamen. We zijn daarom maar richting de haven gelopen in de hoop dat we ze nog tegen kwamen, maar helaas. We besloten daarom om naar de toeristeninfo te gaan en eventueel een excursie te gaan doen. Deze waren echt super duur. Dus dat werd hem niet. We liepen daarom maar alvast even naar de Stray shop. Stray is de busmaatschappij waar wij mee gaan reizen hier in Nieuw-Zeeland. We hadden namelijk nog wat vragen. De man in de Stray shop hielp ons vriendelijk. Ook gaf hij ons een leuke tip om naar Devonport te gaan. Dat was 10 minuten met de ferry en je zou dan een mooi uitzicht hebben over de skyline van Auckland. Voordat we dit gingen doen, hebben we eerst boodschappen gehaald en een broodje als lunch. Berry heeft nog een koffie gehaald. Vervolgens zijn we nog naar de Vodafone winkel geweest. We hebben toch maar een Nieuw-Zeelandse simkaart gekocht met een internet abonnement. Is toch wel erg handig om hostels te boeken, onze buspas in te plannen/veranderen etc. Daarna zijn we naar de ferry gelopen. Om 14 uur hadden we de ferry. We zijn toen naar een klein marine museum geweest. Vervolgens zijn we een berg opgelopen. Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over de skyline van Auckland. Na de berg zijn we teruggelopen en hebben een lekker ijsje op. Het was namelijk best warm en een hoge luchtvochtigheid. Uiteindelijk om 16:30 de ferry teruggenomen en nog wat door de stad gewandeld.
’s Avonds aten we Hollandse kost (sperziebonen met gebakken aardappels en een biefstuk). Heerlijk! Tijdens het eten koken ontmoetten we een andere Nederlandse jongen, Jelmer. Hij vertrok morgen ook met de Stray bus naar Paihia.
Om 19 uur hadden we een welkomst bijeenkomst van Stray. Hier vertelden ze over hoe en wat met de hop on en hop off buspas.
Na de welkomstbijeenkomst zijn we teruggelopen met Jelmer naar het hostel. In het hostel hebben we gekeken naar andere hostels en deze alvast geboekt. Ook hebben we onze backpacks ingepakt en zijn we gaan slapen (23:00).

Zaterdag 13 februari
Vandaag gingen we om 6:15 op en om 7:20 gingen we weg van ons hostel. Om 7:30 moesten we namelijk bij de opstapplaats van Stray staan. We kwamen in het hostel nog een andere Nederlandse jongen tegen, Jesper. We vertrokken met de bus van Auckland naar Paihia (in het noorden van het Noordereiland). De buschauffeur heette Lego. Alle buschauffeurs hebben een bijnaam en haar bijnaam was Lego. We reden met ons kleine busje naar Parry Kauri park. Hier gingen we een grote, dikke boom knuffelen. Best een grappig gezicht! Vervolgens reden we door naar Whangerei. Hier hadden we een koffiestop. Om 13:45 kwamen we aan in Paihia. Wij sliepen niet in het hostel waar de Stray bus stopte, maar in het hostel ernaast. Wij sliepen daar in het Bay Adventurer hostel in een tweepersoonskamer. Een prima hostel met een prima kamer. Na al onze spullen neergelegd te hebben, hebben we geluncht. We kwamen Jesper weer tegen in het hostel. Met z’n drieën hebben we een wandeling gedaan door het regenwoud om naar een look out punt te lopen. De wandeling viel nog niet mee. We liepen namelijk een uur en de luchtvochtigheid was wederom erg hoog. Na de wandeling zijn we nog even naar de supermarkt geweest.
’s Avonds hebben we wraps op. We aten met zijn drieën. Vervolgens na het avondeten hebben we gedoucht en zijn vroeg gaan slapen (22:15). Morgen gaan we namelijk op een excursie. Het slapen viel nog niet mee, want er waren luidruchtige Engelse. Zij maakten veel lawaai tot diep in de nacht.

Zondag 14 februari (Valentijnsdag)
Vandaag moesten we om 6 uur op. Om 7:15 werden we namelijk opgehaald. We hadden een excursie naar Cape Reinga (bijna het noordelijkste puntje van het Noordereiland). Onze buschauffeuse heette Jacki. Het zou een lange dag worden aangezien het 250 km heen en 250 km terug was. Onderweg maakten we nog een koffiestop. Hier moesten we ook gelijk onze lunch halen. Ook gingen we met onze bus over het strand rijden. Het leek een beetje op Fraser Island in Australië. Op het strand zagen we nog een aangespoelde walvis. Ook zijn we nog uitgestapt om een foto te maken van 90 miles beach. Dit was het strand waar we overheen reden. Vervolgens gingen we naar het punt waar we konden gaan sandboarden van hoge zandduinen. Alleen was er een bus van een andere organisatie die vast zat. Deze moest eerst eruit getrokken worden. Gelukkig lukte dat en daarna konden wij er door. Het sandboarden was echt super leuk!! Wij gingen van de hoogste zandduin af. Terwijl de andere groepen van wat lagere zandduinen af gingen. Na het sandboarden gingen we naar Cape Reinga. Hier zijn we naar de vuurtoren gelopen. Bij Cape Reinga komen 2 zeeën samen, namelijk de Pacific Ocean (diep blauwe zee) en de Tasman Zee (lichtblauw/turkoise). Beide zeeën hebben een andere kleur. Het was dus mooi om te zien hoe deze twee kleuren samen gingen. Na de wandeling gingen we naar een strand en daar hebben we onze lunch opgegeten. Ook hebben Berry en ik nog even langs het strand gelopen en pootje gebaaid.
Op de terugweg zijn we nog gestopt om een bushwalk te doen. Dit was een wandeling van 10 min. Wij vonden dit niet heel veel voorstellen, maar dat kwam denk ik omdat we al veel bushwalks in Australië hebben gedaan. Rond 18:30 waren we weer terug in Paihia. In het hostel hebben we heerlijk gedoucht. Het zand vonden we namelijk na het sandboarden overal. Daarna zijn we luxe uiteten geweest. Het was immers Valentijnsdag. We hebben lekker gegeten bij Charlotte’s kitchen. We hadden beide een steak met salade en patat. Erg lekker!! Als dessert had ik chocolade mouse en Berry had een soort ijskoffie. Het eten was echt super lekker! Het was dan ook wel even schrikken toen we de rekening kregen. Dit waren we even niet meer gewend, maar we zijn immers ook op vakantie en niet alleen maar backpackers.
Daarna zijn we lekker gaan slapen. We waren best moe na zo’n lange dag.

Maandag 15 februari
Vandaag hebben we uitgeslapen t/m 8:30. Voor 9:30 moesten we uitchecken en daarna hebben we ontbeten. Vervolgens zijn we naar de supermarkt gelopen en hebben in het stadje rondgelopen. Ook heb ik nog wat geschreven voor de blog. In het hostel kwamen we Jelmer tegen. Rond 14 uur vertrok onze bus weer richting Auckland. Dit keer hadden we Moes als buschauffeur. Het was een rit van zo’n 4 uur. We stopten onderweg alleen maar voor een supermarkt en wc stop. In de bus zaten meer dan de helft Nederlanders. Best grappig. Zoveel hadden we er nog niet gezien. Aan de oostkust van Australië viel het namelijk erg mee met het aantal Nederlanders. Het grappige was dat er 3 meiden in het busje zaten die uit onze buurt kwamen. 1 kwam er uit Berkel en Roderijs, 1 uit Krimpen a/d IJssel en er kwam er zelfs 1 uit Nieuwerkerk. Het bizarre was dat zij zelf een straat achter Berry woont. Echt heel apart!
Rond 18:15 kwamen we weer aan in Auckland. We zaten dit keer in een ander hostel dan de vorige. Aangezien deze al volgeboekt was. We sliepen nu in Choice backpackers. Wij hadden alle twee nog nooit zo’n creapy hostel gezien. Gelukkig viel onze 4 persoonskamer mee. Er lag nog een Zwitsers meisje op de kamer en een gekke Cambodiaanse jongen. Na onze spullen neergelegd te hebben, gingen we op naar de welkomstavond van Stray. Deze begon om 19:00. Het grappige was dat ik daar een meisje tegen kwam die ik in Melbourne had ontmoet, Nicole. Daarna hebben we een super grote peperoni pizza met zijn tweeën op. Zo’n grote pizza had ik nog nooit op. Eenmaal terug in het hostel hebben we gedoucht en wilden we vroeg gaan slapen, maar de Cambodiaanse jongen was nog al een apart figuur. Die wilde nog wel een party houden. Ik heb hem toen gezegd dat we er morgen vroeg uit moeten. Gelukkig begreep hij het toen wel. Uiteindelijk gingen we om 22:30 slapen.

Dinsdag 16 februari
Vandaag moesten we er om 6 uur uit. We moesten namelijk om 7:20 weer bij de pick up plaats staan van Stray. Om 7:30 werden we opgehaald door onze buschauffeur Slim. Dit is een grote, brede Maorische man. Helaas verliep de ochtend niet zo vlekkeloos. Ik had namelijk gisteravond mijn slotje om mijn flightbag gedaan en ik kreeg hem niet meer er vanaf. Erg vervelend aangezien mijn camera ook in mijn flightbag zat. Ik had aan Slim, onze buschauffeur gevraagd of hij kon helpen. Hij zei het komt allemaal wel goed. We vertrokken van Auckland naar Raglan. Onderweg maakten we een tussenstop in Hamilton. Daar hebben we boodschappen gehaald. Vervolgens zijn we naar Bridal Veil Falls (waterval) geweest. Daarna gingen we door naar onze lodge in Raglan, Kariori lodge. Hier waren we rond 14:15. Raglan is een typisch surfdorpje en bekend om zijn hoge golven. We sliepen hier in een 4 persoonskamer met Sonja (Nederlands meisje die doof is. Zij werkte ook in het Beachhouse hostel in Sydney) en Lucia (een Duits meisje). Hier heb ik ook gevraagd of ze iets hadden om mijn slotje open te krijgen. Ik had hem namelijk nog steeds niet open. Iemand van het hostel zou een hamer gaan halen. Ik ben toen maar wat gaan proberen van 000, 001, 002. Uiteindelijk had ik een hele andere code dan dat ik eerst had en hij ging open. Erg raar..... Op dat moment kwam net de man aan met de hamer. Gelukkig was dat niet meer nodig.
Rond 15:45 zijn we met Jennifer, Sonja (beide Nederlands) en Ellie een bushwalk gaan doen bij het hostel. Dit ging vaak erg steil omhoog, maar was best mooi. Uiteindelijk hebben we er 1 uur en 30 min over gedaan. We dachten dat we ook ergens een soort look out punt zouden hebben, maar die was er niet. Na de wandeling hebben we lekker gezeten en 2 andere Nederlandse meiden, Femke en Sharon, hadden face painting bij zich. Iedereen kreeg vervolgens roze en/of paarse face painting op hun gezicht. Erg grappig! Zelfs Berry had het op zijn gezicht zitten.
’s Avonds aten we bbq met de hele groep. Slim, onze buschauffeur, maakte dit klaar. Erg lekker, want we hadden filetlappen, kipkluifjes, salade, mais, worstjes en broodjes. Halverwege de bbq begon het te regenen. Na het eten zijn we gaan douchen en vroeg gaan slapen (21:45).

Woensdag 17 februari
Vandaag moesten we om 6:15 op. Om 7:30 vertrok de bus. Het werd alleen wat later, want Slim was wat later. Ook regende het weer super hard. We gingen vandaag van Raglan naar Mourea. Onderweg stopten we bij de Waitimo caves (grotten). Je kon hier verschillende excursies doen. Wij hebben de Spellbound tour gedaan. We gingen met een busje rijden naar 2 grotten. De eerste grot was erg donker en we kregen daar een helm op met een lichtje. In de grot zagen we veel glowworms. We gingen daar ook in een rubberboot en zagen toen nog meer glowworms. Vervolgens kregen wat koffie/thee of warme chocolade melk met een koekje. Daarna reden we naar de volgende grot. Helaas regende het vandaag ook weer heel de dag. In de volgende grot liepen we op een pad en zagen verschillende stalinieten en stalitieten.
Om 14:15 werden we weer opgehaald door Slim. We zijn toen naar een stadje gereden. Daar kon je lunchen. Wij hebben daar nog wat geld gepind. Het vliegt hier namelijk je portemonnee uit. Daarna gingen we op naar Mourea. Hier zouden we overnachten in een Maori’s meeting house. Toen we hier aankwamen kregen we een welkom van 2 Maori’s. Ook gingen ze nog wat zeggen en zingen in het Maori’s. Daarna gingen we een powhiri doen (zo begroetten de Maori’s elkaar. Ze tikken elkaar 2 keer met elkaars neuzen, zoiets als wat de Eskimo’s doen). Vervolgens kregen we eten in een ander gebouw. We kregen kip, doperwten, pompoen, zoete aardappels, aardappels en jus. Als dessert kregen we fruitsalade, vla, koekjes en chocolade. Erg lekker! Daarna gingen we kijken waar we sliepen. We sliepen in het meeting house op een matras op de grond. Hier sliepen we met z’n allen. Weer eens wat anders dan een 4, 6 of 8 persoonskamer.... Na het eten gingen de mannen de Haka leren en de vrouwen de poi. Na zo’n 10 minuten lieten we dit aan elkaar zien. Wij deden eerst de poi (een dans met een soort koord met daaraan een touw). Daarna deden de mannen de Haka. Na onze dansen te hebben gedaan, gingen de Maori’s hun dans nog doen. Hierbij zongen ze ook.
Na al het dansen hebben wij ons gedoucht en zijn we gaan slapen (23:00) voor zover dat kon met zo’n 35 mensen in 1 zaal. Buiten was het wederom weer erg hard aan het regenen en ’s nachts heeft het heel de nacht door geregend.

Donderdag 18 februari
Vandaag moesten we om 6:15 op. Om 7:30 moesten we namelijk met de bus weg. We gingen vandaag van Mourea naar Lake Aniwhenua. Om 8:15 moesten Berry, ik en nog 3 anderen bij de Hobbiton bus zijn in Rotorua. Slim, onze buschauffeur, was wederom te laat. Om 8:15 zaten we nog in de bus van Mourea naar Rotorua. Gelukkig had de bus op ons gewacht. In de Hobbiton bus zaten veel wat oudere mensen. Met deze bus was het een uurtje rijden naar Matamata. Hier is de filmset van Hobbiton. In Hobbiton kregen we een gids, Yvonne. Zij vertelde over Hobbiton en van alles over de film set. Gelukkig was het droog toen wij in Hobbiton aankwamen. In Rotorua regende het namelijk de hele dag. Het was wel erg druk in Hobbiton. Zo moesten we soms snel foto’s nemen, maar het was erg leuk om alles te zien. Ook kregen we nog een cider of biertje op het einde. Daarna gingen we nog even langs de souvenirs shop en vervolgens weer terug naar Rotorua. Hier haalde Slim ons weer rond 13:30 op. Daarna reden we door richting Lake Aniwhenua. Onderweg regende het weer de hele tijd. Ook kwam er op een gegeven moment iemand in de bus. De man, ook een Maori, vertelde verhalen. Wij konden het alleen niet verstaan, want hij sprak onduidelijk en erg monotoon. We gingen ook naar Nieuw-Zeelands oudste Maori steengrot tekeningen. Vervolgens gingen nog naar een waterval. Daarna gingen we op naar onze lodge, Kohutapu lodge. We sliepen op een 4 persoonskamer met alleen Sonja. We hadden dus eigenlijk een 3 persoonskamer. Hier werden we verwelkomt door Nadine. Zij is ook een Maori, maar dat zou je niet zeggen. Zij kwam van een andere Maori stam uit het oosten van het Noordereiland. Het was een enthousiaste en energieke vrouw. Na ingecheckt te zijn, kregen we te zien hoe ze ons eten voor vanavond (een Hangi feast, eten onder de grond) bereiden. Daarna ging Marscha een armband leren weven van een plant. Berry heeft toen lekker gechilld op de kamer. Nadat Marscha klaar was, is zij even gaan slapen. Ze voelde zich niet zo lekker. Om 19:30 kregen we te zien hoe ze ons eten (de Hangi) uit de grond haalde. Helaas regende het weer super hard heel de dag. In de eetzaal vertelde Nadine wat ze allemaal hadden bereid voor ons. Ze hadden een soort rollade, kip, zoete aardappels, aardappels, pompoen, aal, salade, een soort oliebollenbrood en een soort vulling wat ze normaal in een kip of kalkoen doen. Echt super lekker! We mochten zoveel opscheppen als we wilden en dit ging niet op een normaal bord, maar in een soort mandje. Ook mocht je met je handen eten. Dat lieten wij ons geen twee keer zeggen en wij hebben dan ook lekker met onze handen gegeten. Het was echt heel lekker! Ook hadden ze nog een dessert. Dit was een lekkere soort van slagroomtaart, fruitsalade en vla. Al het eten dat overbleef, werd niet weggegooid, maar werd in van die doggie bags gedaan. Morgen zouden we dit namelijk gaan geven aan de kinderen in het dorpje, Murupara. Dit is een Maori’s dorpje, maar is erg arm en heeft te maken met veel ellende. Na het eten kon je nog luisteren naar de verhalen van de gids van de bus. Wij besloten om lekker te gaan douchen en te gaan slapen (22:45).

Vrijdag 19 februari
Vandaag konden we vanaf 7:30 ontbijten en om 8:30 gingen we weg met de bus. We gingen op naar Murupara. Hier bezochten we een basisschool. De kinderen waren 4 t/m 6 jaar oud. De kinderen lieten ons een haka en een poi zien. Ook zongen ze nog wat voor ons. Echt super leuk! Vervolgens mochten de 120 kinderen iets kiezen. Het leek een beetje op ons Arbeid naar Keuze. Toen alle kinderen een hoek hadden gekozen, mochten wij met ze mee gaan spelen. Berry en ik gingen meehelpen bouwen met de blokken. We bouwden samen met de kinderen een hoge toren. Daarna hebben we nog met het poppenhuis gespeeld. Het was echt super leuk! Berry vond het iets minder. Die heeft het niet zo op zoveel kleine kinderen. Na zo’n 15 minuten vertrokken we weer. We gingen toen op van Lake Aniwhenua naar Whakahoro. Onderweg stopten we bij de Huka Falls. Dit was een mooi, helderblauwe waterval. Vervolgens gingen we door naar Taupo. Hier wilde Marscha eigenlijk haar skydive doen, maar het was wederom weer aan het regenen en erg bewolkt. Ze besloot het dus niet te doen en ergens anders te gaan doen. In Taupo hebben we geluncht bij de Subway. Daarna nog een lekkere milkshake en Mc flurry gehaald. We hebben toen nog wat door het stadje gelopen. Om 13 uur werden we weer opgehaald door Slim. We reden door naar Whakahoro. Hier verbleven in Blue Duck Station. Een mooie lodge ergens in de middle of nowwhere. Ook hadden we geen bereik. We slapen hier op een 4 persoonskamer met Sonja en Joris (een Belgische jongen). Na ingecheckt te zijn, hebben we ons avondeten gemaakt. We aten spaghetti met courgette, paprika, ui en saus. ’s Avonds hebben we nog bij het kampvuur gestaan die Slim had aangemaakt. Ook vertelde hij ons over de sterren. Zo hebben we the southern cross (zuidelijk kruis) gezien. Deze kunnen wij op het Noordelijk halfrond niet zien.
Rond 23:30 zijn we gaan slapen.

Zaterdag 20 februari
Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen t/m 10 uur. We bleven namelijk 2 nachten in de Blue Duck Station. Ook hadden we geen excursie voor deze dag geboekt. Na wakker te zijn geworden, hebben we ontbeten. Daarna hebben we de eerste was in de wasmachine gedaan. Vervolgens geluncht en de volgende was in de wasmachine gedaan. De eerste was in de droger, aangezien het wat aan het regenen was. De rest van de middag hebben we lekker gerelaxed, wat gelezen en ik heb de afgelopen 6 dagen bij getypt voor onze blog.
’s Avonds aten we rijst, courgette, paprika, ui en saus. Daarna hebben we onze backpack ingepakt en hebben gedoucht. Ze zijn om 22:00 naar bed gegaan. Morgen moesten we er vroeg uit.

Onze volgende blog zal gaan over de laatste paar dagen van het Noordereiland en het begin van het Zuidereiland.