De eerste 5 dagen van de groepsreis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu De eerste 5 dagen van de groepsreis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

De eerste 5 dagen van de groepsreis

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

18 December 2015 | Australië, Sydney

Zoals beloofd zou ik mijn volgende blog schrijven over de eerste 5 dagen van de Helaas iets later dan gepland, aangezien ik geen reisverslagen kon uploaden (de website deed het niet). Gelukkig kan het nu wel weer;)

Dag 1 (donderdag 10 dec).
Eenmaal aangekomen op Sydney, werden we opgehaald door Merel en Dennis. Zij werken voor Australian Backpackers en zijn gewoon Nederlanders met veel reiservaring hier in Aussie. Na geld gepind te hebben, zijn we op de shuttle bus gestapt naar de bekende foto plek bij het Opera house en de Harbour Bridge. Vervolgens kregen we nog een korte rondleiding door de stad met wat bekende gebouwen. Daarna gingen we op naar het hostel. Het hostel waar ik de eerste 5 dagen zou verblijven ligt in Collaroy, ten noorden van Sydney. Het hostel heet Sydney beachhouse YHA. We gingen eerst naar het dakterras. Dus dat was gelijk een leuke proef met je backpack en rugzak op 3 trappen oplopen. Gelukkig niet omgevallen…
Op het dakterras kregen we de eerste info en hebben we ons voorgesteld. Ook kregen we een Australische simkaart met $40 erop. Hiermee kan ik 90 min naar Nederland bellen en heb ik gewoon internet op mijn telefoon. Wat een luxe:p.
Daarna hadden we even wat vrije tijd en om 17:30 moesten we weer terug zijn voor meer info. Aansluitend hadden we een bbq gehad. Lekker hamburgers op en kangaroo biefstuk gegeten. Best lekker!! Na de bbq nog gezellig wat gekletst met de groep. De groep bestaat uit 18 mensen. Waarvan 4 mannen en de rest vrouwen. De jongste is 18 en de oudste 28. Ik ben dus lekker gemiddeld;)
Na de bbq nog even naar het strand gelopen en even gezeten. Daarna lekker gedoucht en een beetje op tijd naar bed gegaan. Ik was best moe en had een beetje last van een jetlag.

Dag 2 (vrijdag 11 dec) De regeldag
Vandaag was de regeldag. We moesten om 6:30 ontbijten en om 7:20 met de bus mee. Bij Manly stapte we uit en gingen verder met de ferry. Gelijk mijn plek voor oud en nieuw kunnen zien. Best een super plek met mooi uitzicht op het Opera house en de Harbour Bridge. Van de ferry liepen we naar het custom house. Hier hebben ze een maquette van het centrum van Sydney in het klein na gebouwd.
Daarna begon het echte regelen. We gingen naar de bank om een Australische bankrekening te openen. Dit was een mooi oud pand. Helaas mochten we hier geen foto’s maken. Vervolgens gingen we wat te eten halen bij de Food hall. Dit hebben we lekker opgegeten in het park. Daarna gingen we naar taxback. Voor de degene die gaan werken was dit. Je bouwt namelijk pensioen op en dat kan je terug krijgen. Vervolgens gingen we naar de medicare om een soort zorgpas aan te vragen.
Toen weer op naar het hostel. Hier heb ik samen met Jip een lekkere duik genomen in de zee. Die was best koud, maar heerlijk verfrissend.
‘s Avonds hebben we met de groep pasta gekookt en dit samen opgegeten. Ook ging ik weer op tijd naar bed.

Dag 3 (zaterdag 12 dec) Blue Mountains en Featherdale wildlife park
Vandaag kon je met de optionele excursie mee. Dit zat niet bij de groepsreis inbegrepen, maar wel erg leuk natuurlijk. We gingen naar de Blue Mountains (een nationaal park) en Featherdale Wildlife park om onze eerste koala’s en kangaroo’s te zien. Om 6:45 moesten we ontbijten. Toen gingen we op naar de Blue Mountains met onze gids, Paul. Dit was dezelfde man als afgelopen donderdag. Hij heeft ons toen van de luchthaven gehaald. Op zo’n 2 uurtjes rijden vanaf het hostel liggen de Blue Mountains. Het meest bekend om de Three Sisters, maar het is veel veel groter dan dat. We hebben veel mooie plekken gezien. Ook plekken waar je als toerist niet snel komt. Aan het einde van de middag gingen we naar het Featherdale Wildlife park. Dit park heeft veel koala’s, kangaroo’s, wallibies en andere dieren die in Australie leven. Hier heb ik ook mijn eerste selfie met een kangaroo gemaakt. Ook ben ik op de foto geweest met een koala. Ik heb hem ook geaaid. Hij is best zacht. Tegen de avond kwamen we terug in het hostel. Hier hebben we lekker pizza op.
‘s Avonds gingen we uit met de groep in Manly. Een wijntje of biertje is hier in vergelijking met Nederland duur. Voor een wijntje betaal je $7 a $10 (zo’n 5 a 7 euro) en een biertje kost $6 (zo’n 4 euro). Voordat we weggingen was ik al best moe, maar vond het toch leuk om even te gaan. Eerst waren we in een club waar het best gezellig was. Daarna gingen we naar een andere. Hier stond een enorme rij. Eenmaal binnen stond er weer een rij. Ik was met 3 andere meiden. Het was erg gezellig, alleen ik was erg moe en wilde graag terug. Uiteindelijk is Jaike met mij mee teruggegaan. Aangezien het hostel nog zo’n half uur met de bus was, kwamen we pas laat terug in het hostel.
Om 2:30 was ik in het hostel en ben snel naar bed gegaan.

Dag 4 (zondag 13 dec) Travel talk en wandeling
Vandaag moesten we om 8 uur ontbijten. Na het ontbijt hadden we een travel talk. Dit hield in dat we een presentatie kregen over Australië en Nieuw-Zeeland. Wat kan je waar doen, uitleg over de verschillende seizoenen etc. Daarna gingen we met de bus naar Manly. Hier hebben we eerst geluncht en hadden een mooi uitzicht over de skyline van Sydney. Vervolgens zijn we een wandeling gaan maken bij de kliffen bij Manly. Een mooie wandeling langs stranden, kliffen en door een soort bos.
Na de wandeling heb ik samen met een aantal anderen en Merel boodschappen gehaald bij de Aldi. Jaja die kennen ze hier ook en is best goedkoop. We blijven toch Nederlanders en Backpackers:p We hebben alles gehaald voor wraps. Met zijn allen gezellig gekookt voor 17 man en lekkere wraps gegeten.
‘s Avonds ben ik op tijd gaan slapen. Ik was erg moe en had de nacht ervoor weinig geslapen door het uitgaan.

Dag 5 laatste dag (maandag 14 dec) Surfen
Vandaag was de laatste dag van de groepsreis. Je kon meegaan met de optionele excursie om te leren surfen. Dat leek mij super leuk en ik vind zelf dat als je in Australië bent, je het in ieder geval geprobeerd moet hebben.
We moesten helaas wel vroeg op en om 6 uur ontbijten. We werden opgehaald door onze instructeur, Tom. Leuke man en een echte surfdude. Lange haren en een zonnebril op:p.
Op zo’n 2 a 3 uur rijden vanaf het hostel ten zuiden van Sydney was een mooi strand met ‘lage’ golven. Hier moesten we eerst nog een stukje lopen en vervolgens waren we op de plek waar we gingen leren surfen. We kregen een wetsuit aan. Dat zijn onhandige dingen om aan te trekken zeg.. Alles plakt, maar in het water gaat dit beter. Het water was ijskoud, maar gelukkig was het super mooi weer en zou het 34 graden worden. Na een uitleg over het surfboard en hoe te surfen, gingen we het water in. De instructeurs Max en Tom hielpen ons om op tijd op je board te gaan liggen, wanneer je moest peddelen en opstaan. Het lijkt zo makkelijk, maar is het echt niet. In het begin en eigenlijk tot aan de lunch bakte ik er niks van. Ik viel er telkens vanaf of ik stond er 2 sec op en viel als nog. Ook is het best vermoeiend en net voor de lunch was ik al aardig moe. Het lukte dan ook voor geen meter meer.
Na de lunch kregen we weer uitleg over je board en uitleg over waar je kan zwemmen in de zee in Australië als er geen lifeguards zijn. Tom vertelde ons over hoe de stromingen van de zee werken en waar je het beste kan surfen in een baai. ‘s Middags ging het een stuk beter en heb ik zelfs een paar keer gestaan op de plank (zie de foto's) Jeejj!! Rond 4 uur gingen we terug naar het hostel waar we om 18:45 aankwamen. Het was namelijk behoorlijk druk op de weg. In het hostel wilde ik nog even douchen, maar mijn kaartje van de kamer deed het niet. Dus ben ik naar de receptie geweest. Hier zei de vrouw achter de balie dat m’n pas het niet deed, omdat ik niet betaald had. Terwijl ik gelijk donderdag mijn kamer een nachtje had verlengd aangezien zondag op maandag de laatste nacht was die bij de groepsreis inbegrepen zat. Gelukkig klopte dit, dus dat is mooi.
‘s Avonds heb ik met Merel, Dennis, Jaike, Erik en Hendrik gegeten in het Collaroy restaurant. Ik heb een heerlijke schnitzel op met patat voor $12 (zo’n 9 euro). Daarna nog de laatste dingen uitgezocht voor morgen. Dan vlieg ik namelijk om 11 uur naar Melbourne. Helaas gaat er niemand van de groep deze kant op, maar ik ga vast andere mensen ontmoeten in Melbourne.

Mijn volgende blog zal gaan over mijn weekje in Melbourne en omgeving.

  • 18 December 2015 - 19:16

    Evelien :

    Mars, wat leuk om je verhalen te lezen!
    En fijn om te lezen dat je al een keertje pizza hebt gegeten ;-)
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!
    X vanuit NL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marscha en Berry

Actief sinds 19 Okt. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 7597

Voorgaande reizen:

08 December 2015 - 19 Maart 2016

Down under en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: