Great Barrier Reef, Mission Beach en meer - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef, Mission Beach en meer - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef, Mission Beach en meer

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

17 Januari 2016 | Australië, Townsville

Aangezien we nog wat dagen achter liepen. Oepss… al snel weer een nieuwe update van al onze avonturen op het Great Barrier reef, Atherton Tablelands, Tully River en meer.

Zo 10 januari
Vandaag om 8:15 op en ontbeten. Daarna hebben we ons hostel voor de volgende stop in Mission Beach geboekt en ook de Greyhound bus (dit is een hop on hop off bus). Vervolgens hebben we bij de Coles een broodje gehaald en zijn we richting de haven gelopen, op zoek naar onze boot voor morgen. Onderweg hebben we ook nog een lekker ijsje op. Aangezien het weer erg lekker, maar ook best een beetje warm was, zijn we gaan zwemmen in de lagoon. In de zee mag je namelijk niet zwemmen i.v.m. de stingers (dode, kleine kwallen). Na het zwemmen in de lagoon, hebben we de bus gepakt naar de Botanische tuin. Hier zijn we ongeveer 15 min geweest. We werden namelijk gek van de muggen en ik (Marscha) zat binnen 5 min al helemaal onder de muggenbulten. We waren dan ook blij dat we weer terug waren in het centrum van Cairns. Eenmaal weer in het centrum zijn we naar de Coles gegaan om boodschappen te halen voor vanavond en morgenavond. ‘s Avonds hebben we (mislukte) pannenkoeken op. We hadden namelijk het idee om kaas en bacon pannenkoeken te maken. Dat was niet echt een goed idee. Ze waren erg mislukt, maar smaakte wel aardig. In de kamer hebben we onze tassen wat opgeruimd, want morgen gaan we voor 1 nachtje naar een 2 persoons kamer. Die kostte namelijk net zoveel als een 4 persoons kamer. Helaas is die maar 1 nacht beschikbaar. Vervolgens lekker gedoucht en om 23 uur gaan slapen.

Ma 11 januari
Om 7 uur gingen we op en hebben ontbeten. Vervolgens onze backpacks in de bagageruimte gelegd en toen 30 minuten naar de haven gelopen. Om 9 uur moesten we bij de boot zijn voor onze excursie naar het Great Barrier reef. We waren ietsjes later, want we konden het niet helemaal vinden. Het was 1,5 uur varen vanaf Cairns naar het rif. De boot ging flink heen en weer. Helaas kon mijn buik daar niet zo goed tegen en ik was dan ook behoorlijk zeeziek. Berry ging alleen snorkelen in het rif. Ik zou gaan snorkelen en ook een introductie duik doen.
Toen we eenmaal in de zee aan het snorkelen waren, had ik geen last meer van mijn zeeziekte. Na de lunch zou ik eigenlijk mijn introductie duik hebben, maar ik werd al vrij snel geroepen. Ik moest namelijk met de 2de groep mee. Al bepakt en bezakt met de zware gewichtjes om en de luchtfles op mijn rug ging ik in het water. Als eerste moest ik naar beneden, maar dat ging niet helemaal goed. Ik kon mijn oren niet klaren en raakte een beetje in paniek. Boven water moest ik even wachten en ik zou dan als laatste gaan. Het Engelse meisje die na mij aan de beurt was, raakte helemaal in paniek en ging niet duiken. Toen ik weer aan de beurt was, heb ik 1 meter gedoken, maar ik kon weer mijn oren niet klaren en raakte weer in paniek. Ik ben toen naar de boot gezwommen en heb niet gedoken. Ik ben verder gaan snorkelen met Berry. We hebben mooie vissen, koraal, veel kwallen, een rog en een zeeschildpad gezien. Het was echt super mooi!! En we zullen het niet snel vergeten. De lunch was ook erg uitgebreid. Berry heeft heerlijk gegeten en ik zat aan het droge brood. Helaas hield ik dat ook niet binnen. Zelfs water hield ik op een gegeven moment niet meer binnen. Na de lunch gingen we weer snorkelen. Ook gingen we nog naar een mooi onbewoond zandeiland. Erg mooi en vanaf de boot hebben we hiernaartoe gesnorkeld. Super mooi was het onder water!! Vanaf daar gingen we weer terug varen naar Cairns. Helaas was ik weer zo ziek als een hond. Gelukkig was Berry bij mij en heeft mij goed ondersteund. Om 18 uur waren we weer in de haven van Cairns. Wat was ik blij zeg!! Alleen was ik behoorlijk slap en voelde mij niet lekker. In het hostel hebben we ingecheckt in ons 2 persoons kamer. Erg luxe weer met gewone handdoeken. Zelfs Berry vond dat nu een luxe. Daarna hebben we nog even boodschappen gehaald en vervolgens tomatensoep met brood op. Met veel moeite heb ik mijn kom met soep opgegeten. Daarna heb ik even wat geslapen en gelukkig voelde ik mij toen al wat beter. Ook hebben we nog even onze backpacks opgeruimd, want morgen gaan we vroeg weg en naar een 4 persoonskamer.

Di 12 januari
Vandaag moesten we vroeg op (5:45). Om 7:05 moesten we namelijk voor ons hostel klaar staan om naar de Atherton Tablelands te gaan. Uiteraard had Berry nog even koffie gehaald. We hadden een groep van 14. Bijna allemaal jongeren van onze leeftijd en uit verschillende landen (Duitsland, Zweden, Zwitserland, Japan, Engeland en Amerika). De buschauffeur en tevens onze gids was een grappige Australische man.
Eerst gingen we naar Babinda. Daar zagen we een waterval en kregen we koffie/thee en een stuk cake. Vervolgens gingen we naar Josephine falls. Daar was een grotere waterval en mochten we zwemmen in een soort meertje. Heerlijk fris en verkoelend. Vervolgens gingen we naar Millaa Millaa. Dit is een grote waterval en bekend van de Herbal shampoo reclame dat de vrouw haar haar naar achter gooit. In Malanda hebben we onze lunch opgegeten. Deze hadden we zelf bij de supermarkt gehaald. Na de lunch zijn we naar de Curtain fig tree geweest. Een heel grote hoge boom. Daarna gingen we naar een plek waar je de Platypus oftwel zoals wij hem kennen het vogelbekdier konden spotten. Helaas hebben Berry en ik hem niet gezien. Het is namelijk een erg schuw beest. Een paar mensen van de groep hadden er wel 1 gezien. Als laatste gingen we naar Lake Eacham. Hier hebben we lekker een frisse duik genomen. Vervolgens moesten we nog een 1 uur en 15 min terug rijden naar Cairns. Het was een leuke, vermoeiende dag, maar zeker zijn geld waard.
‘s Avonds zijn we bij een restaurant voor $7(zo’n 4 a 5 euro) wezen eten. Berry had een hamburger met een biertje en ik had een biefstuk met een wijntje. En dit alles voor zo’n 4 a 5 euro per persoon. Dat was dus echt een koopje om uiteten te gaan. In het hostel hebben we onze backpacks alvast klaargemaakt, want morgen gaan we verder.

Woe 13 januari
Vandaag gingen we om 7 uur op. Vervolgens hebben we de taxi genomen naar de Greyhound opstap plaats. Dit was vanaf het hostel 10 min rijden met de taxi of 30 min lopen. Dat zagen wij niet zo zitten in de hitte. Om 8:15 vertrok onze Greyhound bus van Cairns naar Mission Beach. Om 10:15 waren we in Mission Beach. Ons busje voor het hostel, Jackaroo Treehouse hostel, stond al klaar. Ons hostel stond ergens midden in het regenwoud. Zelfs onze telefoons hadden geen bereik. Het grappige was wel dat ze een goede wifi verbinding hadden. Na onze was gewassen te hebben en opgehangen te hebben, hebben we even geluncht. Ook hebben we een duik genomen in het zwembad. We hadden in dit hostel weer een tweepersoonskamer met gewone handdoeken. De tweepersoonskamers kosten in het noorden veel minder dan in het zuiden. Dus vandaar dat we het er even van nemen en hoe meer we naar het zuiden gaan hoe meer we op 4, 6 of 8 persoonskamers gaan slapen.
‘s Middags zijn we met het busje van het hostel naar Mission Beach zelf gegaan. We wilden namelijk wat boodschappen halen voor vanavond. Het supermarktje daar was erg duur. Vandaar dat we even naar de toerist informatie waren gelopen om te vragen waar een grote supermarkt was. Deze was volgens hun zo’n 30 min lopen. Ook hebben we een tour geboekt om morgen te gaan raften op de Tully rivier. Een bekende rivier om op te raften. Helaas zaten de grote raftboten al vol. Dus gaan we morgen met zijn tweeën in een eigen raftboot. Uiteraard op een iets rustiger stuk van de Tully rivier. Daarna zijn we gaan lopen naar de supermarkt. Wat hadden we hier een spijt van, zeg!! Het was erg warm en zeker geen 30 min lopen, maar 1 uur lopen en wij denken dat het zo’n 5 km is geweest. Helemaal bezweet en rood aangelopen kwamen we daar aan. Dit stuk gingen we zeker niet weer teruglopen. Dus we hadden gevraagd of er een bus ging. Die ging vanaf de supermarkt alleen wel over 25 min. Dus als twee gekke zijn wij door de supermarkt gegaan om alle nodige boodschappen te halen voor de komende dagen. Gelukkig hadden we alles op tijd gepakt en afgerekend en kwam de bus met airco aanrijden. Deze heeft ons voor de deur van het hostel aangezet. Wat echt super was!
‘s Avonds hebben we rijst met groente en kip kerrie saus op. Ook hebben we nog even gekeken voor hostels en om 23:30 zijn we gaan slapen. Berry vindt de spinnen en beestjes die hier zitten erg leuk;). Hij komt zeker over zijn spinnenfobie heen.

Do 14 januari
Vandaag gingen we om 7 uur op. Om 8:15 werden we namelijk door Wild Adventures opgehaald om te gaan raften op de Tully rivier. Onze groep bestond uit Al (eigenaar), een lokale Aboriginal, een andere gids en nog 4 andere mensen zonder ons. Het was dus een klein groepje. Onderweg hebben ze in Tully even boodschappen gehaald voor de lunch. Uiteraard moest ik weer even naar de toilet en toen ik terugkwam zag ik dat de wiel van het busje een beetje plat was. Dit hebben we gezegd tegen Al en de band bleek dus lek te zijn. Gelukkig zat op nog geen 100 meter een garage en kon de band gemaakt worden. Ondertussen begon het hard te regenen en ben ik een winkeltje in gegaan. Een soort Action met van alles en nog wat. Berry heeft zijn koffie op. Gelukkig was na zo’n uurtje de band weer gemaakt en konden we op naar de Tully rivier. Onderweg vertelde de Aboriginal wat over het gebied en over de 5 verschillende stammen die hier leven.
Eenmaal aangekomen bij de rivier gingen we in een rij de raftboten naar beneden mee nemen. Ber en ik gingen samen in 1 boot. Dat was natuurlijk lachen, gieren, brullen en erg hilarisch! Van Al moesten we ook even uitproberen als we zouden omvallen hoe we er dan weer moesten inklimmen. Dit was natuurlijk een erg grappig gezicht aangezien dat niet zo soepel ging. Voor de lunch hadden we de ‘makkelijke’ route. Onderweg hadden we best wat leuke stroomversnellingen. De lunch was erg goed. We mochten zelf een wrap vullen met verse kip, salade, uienringen, ananas, komkommer, kaas en verschillende sausjes. Dat was echt een super lunch!! We hebben dan ook alle twee 2 wraps op.
Na de lunch gingen we nog zo’n 8 km raften, maar dan op moeilijkere stukken. Op 1 stuk was het zelfs zo dat de 3 instructeurs voor gingen en gingen kijken of het veilig was. Daarna mochten we 1 voor 1 naar beneden komen. Erg leuk en heel tof was dat. Ze dachten dat wij wel zouden omkiepen, maar helaas voor hen wij bleven in onze raft zitten. Weliswaar met een complete zwembad in de raft, maar we zaten er nog in;)
Rond 18 uur waren we weer terug in het hostel. We hebben toen pasta met groente en saus op. Ook zagen we een Nederlands meisje die met de Nieuwjaarsduik groep van Australian Backpackers was meegekomen. Hier hebben we best een tijdje mee zitten kletsen. Daarna hebben we onze backpacks helemaal uitgeruimd en opnieuw gepakt. Morgen gaan we namelijk verder. Nog even gedoucht en naar hostels in Airlie Beach gekeken. Om 23:15 gaan slapen.

Vr 15 januari
Vandaag gingen we om 7:30 op. Om 9:10 moesten we klaar staan voor het busje van het hostel. Die zou ons namelijk om 9:20 naar de Greyhound opstapplaats brengen. Om 10:30 zou de Greyhound bus van Mission Beach naar Townsville vertrekken. Rond 14:15 kwamen we aan in Townsville. Hier stond de vrouw van ons volgende hostel, Civic guesthouse, al op ons te wachten. Zij bracht ons naar het hostel. Het is een prima, schoon en best luxe hostel. We slapen hier op een 7 persoonskamer. Ook hebben we airco (die we zeker nodig hebben) en een eigen badkamer. Op onze kamer slapen een Frans meisje, een Australische jongen uit Adelaide, een Engelse jongen en een Hindostaans meisje. Na alle spullen een plekje te hebben gegeven, zijn we naar Castle Hill gelopen. Dat is een berg hier in Townsville. Ik moet eerlijk zeggen dat het nog niet mee viel om deze berg op te lopen met de hitte en de vele trappen. We hebben het dan ook niet helemaal opgelopen. Halverwege zijn we gestopt en vonden dat we een prima uitzicht hadden over Townsville en Magnetic Island. Vervolgens zijn we naar beneden gelopen en hebben we boodschappen gehaald. ‘s Avonds hebben we lekkere wraps op. Ook heb ik nog wat geschreven voor onze blog en er 1 geplaatst. Daarna lekker gedoucht en om 22:45 naar bed.

Za 16 januari
Om 8:15 gingen we op. Om 10 uur zouden we door het hostel naar de ferry gebracht worden. Om 10:30 ging de ferry naar Magnetic Island. We waren net op tijd om mee te gaan. Op Magnetic Island aangekomen hadden we net de bus gemist en moesten we 1 uur wachten. Berry heeft toen een lekkere ijskoffie op. Na een uurtje kwam de bus en zijn we naar Horsehoe bay gegaan. Hier had je een mooi strand en hebben we rondgelopen. Daarna lekker op een picknick plek watermeloen gegeten. Vervolgens hebben we de bus gepakt naar The Forts. Hier kon je wandelen en koala’s zien. Het was hier erg warm en weinig schaduw. Toch hebben we zo’n 3,5 km heen en terug gewandeld. Op een gegeven moment hadden we nog geen koala’s gezien en we hadden het niet meer van de warmte. Toen kwam er een Zwitsers meisje en heeft ons een koala laten zien. Dit was een kleintje. Deze zat wat hoger in de boom te slapen. Vervolgens op onze terug weg kwamen we de Australische jongen uit Adelaide tegen van onze kamer. Hij had een grotere koala lager in de boom gevonden. Erg leuk en we hebben dan ook wat foto’s en selfies gemaakt;) Dit waren Berry zijn eerste wilde koala’s die hij gezien heeft.
Eenmaal terug bij de bushalte zijn we weer naar Horsehoe bay gegaan om een duik te nemen in de zee (bij een stinger net). Hier mag je gewoon zwemmen zonder een stinger suit te dragen. Ook hebben we een lekker ijsje op. Vervolgens hebben we de bus naar Picnic bay gepakt. Hier had je weer een mooi strand, maar verder niks. We hebben in een cafeetje wat gedronken en op een bankje lekker gezeten en van het mooie uitzicht zitten genieten. Daarna hebben we de bus gepakt naar Arcadia. Hier hebben we een heerlijke Italiaanse pizza op. Echt smullen was dat!! Rond 19:30 de bus terug gepakt naar de ferry en om 19:45 hadden we de ferry terug. Bij de ferry kwamen we de Australische jongen weer tegen en met hem zijn we naar het hostel gelopen.
In het hostel nog even geskyped met Joshua en met de Ammerlaanen. Daarna alles weer gepakt, gedoucht en gaan slapen (23:15).

Zo 17 januari
Vandaag gingen we om 8:15 op. Voor 9:30 moesten we de kamer uit. Daarna lekker ontbeten en nog even naar de drogisterij gegaan om wat zonnebrand te kopen. Vervolgens heeft Berry nog koffie gehaald en zijn we terug gegaan naar het hostel. Hier hebben we lekker gerelaxt. Ook heb ik weer even alles bijgewerkt voor de blog. ‘s Middags hebben we een tweede poging gewaagd om pannenkoeken te maken. Deze keer waren ze al beter dan de eerste keer in Cairns. Sommige waren goed gelukt en andere niet. Daarna nog even wat in de lobby gerelaxt en om 15:30 worden we door het busje van het hostel naar de Greyhound opstapplaats gebracht. Om 16:00 gaan we van Townsville naar Airlie Beach. Om 19:30 zullen we daar aankomen. Ons hostel heet Backpackers by the bay.

Onze volgende blog zal gaan over onze avonturen op de Whitesunday Islands en over Fraser Island.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marscha en Berry

Actief sinds 19 Okt. 2015
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 7585

Voorgaande reizen:

08 December 2015 - 19 Maart 2016

Down under en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: