Laatste dagen Sydney en de terugvlucht - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu Laatste dagen Sydney en de terugvlucht - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Marscha en Berry - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Sydney en de terugvlucht

Blijf op de hoogte en volg Marscha en Berry

01 April 2016 | Nederland, Nieuwerkerk a/d IJssel

Inmiddels zijn we alweer bijna 2 weken terug op Nederlandse bodem. Alleen ontbrak nog altijd onze laatste blog met daarin onze laatste avonturen in Sydney en onze lange terugvlucht. Hierbij dan onze lang verwachte en tevens laatste blog. We hebben een super leuke, gave, mooie, gezellige, fijne tijd in Australië en Nieuw-Zeeland gehad! Nu moeten we weer even wennen om weer in het dagelijkse ritme te komen. Al went dat ook weer snel.

Maandag 14 maart
Zoals onze vorige blog was geëindigd zouden we om 19:00 Nieuw-Zeelandse tijd gaan vliegen op naar Sydney. Dit vliegtuig was iets vertraagd (30 min). We gingen dus om 19:30 de lucht in. Rond 20:45 Australische tijd kwamen we aan in Sydney. Daar moesten we weer door de douane. Vervolgens onze bagage gehaald. Berry zijn flightbag was kapot gegaan en zijn slotje was foetsie... Gelukkig zat nog wel alles in zijn backpack, dus dat was fijn. Daarna op naar de Boarder Security. Van tevoren in het vliegtuig hadden we weer een kaart gekregen waarop we alles moesten invullen en aangeven. Zo hadden wij aangekruist dat we dingen van planten bij ons hadden en in de wildernis hadden gelopen.
Aangezien het niet zo druk was, werden we extra gecontroleerd. De vrouw van de Boarder security vroeg aan mij wat ik voor dingen van een plant bij mij had. Ik had een armband gemaakt van een plantenblad. Jammer maar helaas mocht ik deze niet meenemen en de armband werd in de prullenbak gegooid. Dat was even balen aangezien ik dit in Lake Aniwhenua had gemaakt bij een Maorische vrouw. Maar goed voor de rest was het goed en mochten we verder.
We hebben daarna de trein gepakt richting het hotel. Dit waren maar een paar haltes. Vanaf het treinstation, Museum, liepen we in zo’n 5 minuten naar het hotel en dat zonder Google Maps:P
Ons hotel lag bij Hyde Park en heette Y Hyde park hotel. Eenmaal in het hotel hebben we eerst ingecheckt en vervolgens nog even geld gepind. Zo konden we morgenochtend het hotel betalen en kon Berry zijn excursie betalen.
De kamer van het hotel was erg mooi en wat een luxe… We hadden een 2 persoonsbed en een badkamer aan de kamer. Echt heerlijk!! Zo komen de laatste dagen hier in Sydney wel door.

De volgende morgen, dinsdag 15 maart, ging Berry’s wekker al om 6 uur. Om 7:30 moest hij namelijk bij een hotel een klein stukje verderop staan voor zijn Blue Mountains tour. Ik ging deze dag niet mee, want ik was er al geweest in het begin van de reis met de groep van Australian Backpackers.
Nadat Berry weg was gegaan, ben ik nog even verder gaan slapen en rond 9 uur ben ik er ook uitgegaan. Vandaag stond shoppen op de planning!!
Beneden in het hotel lekker ontbeten. Ook weer zo’n luxe. Het ontbijt was niet heel uitgebreid, maar prima. Daarna heb ik de vorige blog nog even afgetypt, zodat ik die kon plaatsen als ik een Mac Donalds tegen kwam.
Toen ik naar het centrum liep, regende het. In het centrum heb ik lekker geshopt en rustig in alle winkels kunnen kijken. Ik ben ook nog goed geslaagd, want ik heb een sportbroek gekocht en nog wat kleine dingen. Als lunch had even een broodje gehaald en vervolgens ben ik bij de Mac Donalds gaan zitten om daar onze vorige blog te plaatsen en lekker even op de wifi te zitten.
Lekker verder geshopt en bij de foodcourt nog een sushi rol gehaald. Jammie…
Aan het einde van de middag ben ik naar Darling Harbour gelopen. Hier zou Berry met een boot aankomen rond half 7. In Darling Harbour heb ik alvast gekeken voor een lekkere restaurantjes. Ook kwam het zonnetje nog tevoorschijn. Dus ik heb ook nog heerlijk in de zon gezeten, aangezien het bruine kleurtje wat ik had er een beetje af was gegaan in Nieuw-Zeeland. Lekker nog even de laatste zonnestralen meepikken dus;)!!
Rond 19:00 kwam Berry terug van zijn excursie. We zijn toen gaan eten bij een restaurant, waar we heerlijke gyros met souvlaki, patat en salade op hebben. Als dessert hadden we een chocolade taartje en een crème brulee. Daarna teruggelopen naar het hotel en rond 23:00 gaan slapen.

Woensdag 16 maart
Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen. Daarna ontbeten en koffie gehaald. Marscha heeft daarna haar blauwe Uggs gekocht, die had ze gister al gepast zonder sokken en ze wilde ze ook nog passen met sokken. Immers kan je niet uit Australië vertrekken zonder Uggs;)
In de foodcourt hebben we samen lekker geluncht. We hadden een wrap en verse jus. Echt genieten dit!
Daarna zijn we naar Paddy’s Market gelopen. Hier hebben we bijna al onze Australische souvenirs gekocht. Paddy’s Market is een grote hal met allemaal kraampjes. Ook hebben ze naast de souvenirs groente en fruit. Marscha was hier al eens eerder geweest samen met Jaike en Jip. Misschien herinneren jullie de ‘one dollar’ nog.
Na Paddy’s Market had Berry trek in een Milkshake. Deze zijn we gaan halen bij de Mac. Vervolgens hebben we alles terugbracht naar de hotel kamer, even opgefrist en zijn we naar Darling Harbour gegaan. Hier hebben we bij een Italiaan gegeten. Jullie raden al wat Marscha op heeft….. een pizza. Berry had een biefstuk. Tot 19:00 hadden ze happy hour en dat hield in dat je 2 drankjes voor de prijs van 1 kreeg. Dus wij hadden Moscato D’Asti besteld, een super lekkere wijn! Alleen wel handig als het in je glas blijft. Marscha gooide haar glas om toen ze haar stoel aanschoof. Dat was flink balen aangezien het net leek of ik in mijn broek had geplast:S Gelukkig was het warm en droogde het best snel. Ondanks dat hebben we lekker gegeten.
Daarna teruggelopen en heel onze backpacks opnieuw ingepakt. Zou alles wel passen? Ook met alle souvenirs? Gelukkig pasten het allemaal. Daarna lekker gedoucht en rond 22:45 gaan slapen.

Donderdag 17 maart
Vanochtend hebben we uitgeslapen t/m 9 uur. Daarna ontbeten en voor 11 uur moesten we uitgecheckt zijn. Uiteraard nog even koffie gehaald en terug gegaan naar de Uggs winkel. Op mijn Ugg zat namelijk een lelijk stukje. In de winkel deden ze niet moeilijk en ik kreeg een heel nieuw paar. Vervolgens naar Martins Place gegaan om mijn Australische bankrekening op te zeggen. Daarna hebben we Nachos op. Berry heeft nog een luchtje gekocht. Die waren hier een stuk goedkoper.
Vervolgens naar Darling Harbour gelopen. Hier heeft Marscha in het zonnetje nog haar mango opgegeten. Wat zijn die toch super lekker!! Als lunch en tevens een beetje als avondeten hebben we beide een pizza op. Even nog wat ‘normaal’ eten voordat we het vliegtuig in gaan. Na het eten zijn we nog even langs de Mac gelopen om nog even de laatste dingen te regelen, aangezien we daar wifi hadden. Daarna teruggelopen naar het hotel. Hier mochten we nog even gebruik maken van de douches. We hebben ons nog even opgefrist, voordat we richting de luchthaven gingen.
Eenmaal op de luchthaven aangekomen, lieten we Berry’s backpack sealen. Daarna naar de incheckbalie. Hier werd ons verteld dat de vlucht van Sydney naar Taipei vol zat. Wij hadden zoiets hoe kan dit nu? Ze probeerden nu iedereen die verder reisden dan Taipei op een andere rechtstreekse vlucht naar Bangkok te zetten. Dit klonk interessant, maar we zouden dan om 4 uur ’s ochtends in Bangkok aan komen. Aangezien we hier een overstop zouden hebben tot 2:00 de volgende ochtend, hadden we een hotel geboekt. Zij zouden ons tussen 10 en 11 uur ophalen van de luchthaven. De man van de incheckbalie bood ons aan om het hotel op te bellen. Dat heeft Berry gedaan, maar de mensen van ons Thaise hotel begrepen niet dat we eerder zouden komen. Vandaar dat we dachten we nemen toch onze oorspronkelijke vlucht en route (Sydney naar Taipei, Taipei naar Bangkok). Gelukkig was dit ook nog mogelijk. Andere mensen zouden deze keuze niet meer hebben.
Op de luchthaven van Sydney hebben we onze laatste Australische dollars uitgegeven. Om 22:10 zou onze vlucht gaan. Deze was vertraagd naar 22:30. Berry en ik waren 1 van de weinige blanke mensen in het vliegtuig. Voor de rest zaten er allemaal Taiwanese in. Het was één grote chaos. Deze mensen kennen namelijk geen personal space en staan bijna in je.
De 9,5 uur durende vlucht van Sydney naar Taipei verliep prima. Alleen boven Taiwan hadden we wat turbulentie. Ook duurde het even voor we landden. Dit kwam vanwege de onweer en harde regen. Het leek Nederland wel…. Om 4:15 Taiwanese tijd kwamen we aan. Om 7:15 ging onze volgende vlucht.
De vlucht van Taipei naar Bangkok verliep ook prima. Gelukkig niet zo als op de heen weg bij Marscha met de vele turbulentie.
Om 10:15 landde we in Bangkok. Hier zijn we eerst op zoek gegaan naar een China Airlines desk. Ze konden ons namelijk niet voor de vlucht van Bangkok naar Amsterdam (de langste vlucht van de 3) naast elkaar zetten. Dit moesten we in Taipei of Bangkok regelen. Aangezien de China Airlines desk boven was en we niet zeker wisten of we dan wel uit de luchthaven konden, hebben we dat niet gedaan. We zouden dat doen als we weer terug kwamen van ons hotel. Vervolgens zijn we door de paspoortcontrole geweest en hebben we de man gezocht voor ons hotel. We konden hem niet vinden, zoals ze dat naar ons gemaild hadden. Vandaar dat we nog even gebeld hebben. Uiteindelijk hebben we hem gevonden en reed hij ons naar het hotel, The Great Residence. Hier waren we rond 12:15.
Op de kamer hebben we eerst de airco aangezet. Het was hier erg warm. Zo’n 34 graden, maar een gevoelstemperatuur van 40. We hebben lekker wat tv gekeken en ons ook nog laten masseren. Dat was best lekker al ging het er soms best hard aan toe….
Na de massage hebben we eerst een zak chips als avondeten gegeten en daarna nog even wat uurtjes geslapen. Vervolgens een frisse douche genomen en toen gingen we om 23:30 weer op richting de luchthaven. Hier gingen we nog even naar de China Airlines balie om te vragen of we naast elkaar mochten zitten. Dit hadden we beter niet kunnen doen…..We moesten namelijk nog even 1400 baht (omgerekend zo’n €40) betalen als luchthavenbelasting. Wij zeiden van dat we dat al betaald hadden aan Australian Backpackers, maar die vrouw zei dat dat niet zo was. We moesten het dus echt betalen. We vroegen of we konden betalen met de creditcard. Dit ging niet. Ze moesten het echt contant hebben. Marscha is toen geld gaan pinnen, maar dat lukte niet. Haar pinpas en ook die van Berry stond niet ingesteld op Azië. Gelukkig had Marscha nog wat losse Euro’s in haar portemonnee zitten. Die heeft ze vervolgens omgewisseld. We kregen voor €40 zo’n 1473 baht. We hebben de vrouw van de balie 1400 baht gegeven. In ruil daarvoor kregen we onze paspoorten, boarding pas en een geel papiertje terug waarop stond dat we ieder 700 baht hadden betaald. Achteraf hebben we die 1400 baht voor jan met de korte achternaam betaald, want niemand heeft er naar gekeken.
Gelukkig konden we nu naar de paspoortcontrole. Daar was het erg druk en stond een flinke rij. Ook ging er nog een Duitser uit zijn plaat en werd door één van de douaniers hard aangesproken. Na de paspoortcontrole moesten we nog even door een bagage check heen. Daarna waren we echt klaar om naar huis te gaan. De laatste bahts hebben we nog uitgegeven aan een blikje cola. Toen naar de gate gelopen.
We zouden om 2:05 vliegen. Dit werd 45 minuten later. Dat was wel even balen, want je wil maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk naar huis. Helemaal na ons avontuur bij de China Airlines incheckbalie.
Uiteindelijk gingen we om 2:50 de lucht in op naar Amsterdam. De vlucht duurde zo’n 13 uur. We vonden beide deze vlucht lang duren. We hebben maar wat filmpjes gekeken en geprobeerd te slapen.
Om 9:55 Nederlandse tijd (40 minuten later dan gepland) landde we op Schiphol. Nog even taxiën naar de gate en toen waren we echt weer op Nederlandse bodem. Het koude weer kwam ons al tegemoet toen we het vliegtuig uitliepen. ‘Brr…. wat is het hier koud. We gaan weer terug’, zeiden we.
Op naar de paspoortcontole. Daarna begon het lange wachten op onze bagage. Er waren 4 ladingen en pas bij de laatste kwamen onze backpacks. Toen op naar de aankomsthal. Voordat ik daar doorheen mocht, werd er nog aan mij gevraagd waar ik mijn Uggs gekocht had en hoeveel ze gekost hadden. Gelukkig zat dit onder het aan te geven bedrag, dus dat was mooi.
Eenmaal in de aankomsthal stonden mijn ouders, Berry’s moeder en zijn broer. Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder hadden een leuke ballon gekocht met daarop ‘Welkom thuis’. Erg leuk! Na iedereen gedag gezegd te hebben, kwam de grootste verrassing voor Marscha. Haar vriendinnen, Amanda, Anouchka, Evelien, Rianne en Rosanne waren er ook. Wat een surprise!! Echt heel leuk. Ook zij hadden een ballon meegenomen met daarop ‘Welkom thuis’. Na echt iedereen gedag te hebben gezegd, gingen we op naar huis. Berry ging met zijn broer en moeder mee en ik met mijn ouders. Dat was toch best even raar, aangezien je 2,5 maand 24/7 op elkaars lip zit.
Thuis hadden Jos en ma het huis versierd met een slinger en een bord met daarop ‘Welkom thuis, fijn dat je er weer bent’.

Wat hebben we beide een super tijd gehad in zowel Australië en Nieuw-Zeeland!! We hebben super gave, mooie, leuke dingen gedaan en gezien. Helaas zat het Berry niet altijd even mee met zijn wond, maar ondanks dat heeft hij het ook naar zijn zin gehad.
We willen jullie bedanken voor alle lieve reacties en het trouw volgen van onze avonturen!!

Zoals de Australiërs zeggen Cheers mate!!